Nederlandse shoppers moeten Belgische koopjesperiode redden

Vandaag zijn de wintersolden van start gegaan. De meeste winkeliers zijn eerder somber gestemd over de aankomende koopjesperiode, maar sommigen hopen dat de komst van kooplustige Nederlanders de gevreesde omzetdaling zal beperken.

In de kerstperiode streken Nederlandse shoppers massaal neer in Antwerpen, Gent en Brussel, zo verraadden de talrijke zwart-gele nummerplaten in de parkings nabij de winkels van de Meir, de Veldstraat en de Nieuwstraat. De modewinkeliers hopen dat de Nederlandse klanten zullen terugkeren en ook de eerstvolgende dagen komen shoppen tijdens de wintersolden. In eigen land is dat onmogelijk, want Nederland zit nog minstens tot 14 januari in een harde lockdown.

Minder vraag naar kantoor- en feestkledij

De soldenverkoop moet het seizoen van de zelfstandige modewinkels redden, zo blijkt uit een enquête door de beroepsvereniging Mode Unie.

“De start van het winterseizoen begon in september en oktober nochtans goed met een verkoop die op het niveau zat van 2019. Sinds de verstrengde maatregelen in november zagen we echter een sterke terugval van de verkoop. Thuiswerk, beperkte horeca, weinig events en kleinere feesten zorgen ervoor dat consumenten minder kledij kopen. Bepaalde items zoals feestkledij gaan moeilijk over de toonbank”, maakt directeur Isolde Delanghe van Mode Unie de balans op.

Omdat de soldenperiode deze keer op een maandag begint, verwachten de winkeliers een erg rustige aanloop. Volgens Mode Unie bedraagt de gemiddelde korting 30 procent, wat in de lijn ligt met de startkorting van andere jaren, de federatie van grote winkels Comeos spreekt van 30 tot 50 procent.

Volgens Mode Unie zijn bij de zelfstandige winkeliers de voorraden groter dan gewoonlijk. Bij een aantal grote ketens is er dan weer minder stock dan de voorbije jaren, meldt Comeos, omdat ze te kampen hadden met leveringsproblemen door corona.

Geen “fun shoppen”

Het Overlegcomité besliste dat vanaf 26 december winkelen louter nog alleen of hoogstens met twee mag, kinderen van het eigen gezin niet meegerekend. Gezellig winkelen met de vriendinnen om de coronazorgen te vergeten zit er dus niet in. Volgens de zelfstandigenorganisatie NSZ zet “shoppen met twee een rem op het plezier, terwijl aangetoond is dat winkels niet de motor van de besmettingen zijn.”

Maar er is ook de concurrentie van de webwinkels. “De consument gaat minder naar de winkelcentra. Hetzij omdat ze bang zijn voor een mogelijke besmetting, hetzij omdat ze thuis zijn en online bestellen”, zegt het NSZ.

Wellicht zal pas komende zaterdag echt duidelijk worden hoe groot de animo is bij de Belgische en Nederlandse shoppers om in de fysieke winkels op koopjesjacht te gaan, ondanks de onzekerheid rond de Omikron-variant. Terwijl hun collega’s over de grens knarsetanden, hopen de Belgische winkeliers dan op een nieuwe Nederlandse invasie.

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20