Wereldwijde diensten voor muziekstreaming tellen inmiddels meer dan een half miljard abonnees. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Midia Research. Wel moet worden vastgesteld dat vooral in opkomende markten een sterke groei kan worden opgetekend.
Midia Research berekende dat er op het einde van het tweede kwartaal van vorig jaar wereldwijd 523,9 miljoen betalende gebruikers van muziekstreams konden worden geteld. Dat betekende een stijging met 26,4 procent tegenover hetzelfde tijdstip het jaar voordien.
YouTube
Spotify bleef met 162,4 miljoen betalende abonnees wereldwijd marktleider. Midia merkte daarbij wel op dat het marktaandeel van dat bedrijf op een jaar tijd van 33 procent naar 31 procent is teruggevallen. Apple Music eindigde met 78 miljoen gebruikers, een marktaandeel van 15 procent, op een tweede plaats.
Daarna volgen Amazon Music en Tencent Music (13 procent), YouTube Music (8 procent), NetEase (6 procent) en Yandex en Deezer (2 procent).
Midia wees er wel op dat YouTube zich als de snelst groeiende partij op de markt manifesteerde. Het platform slaagde erin zijn klantenbestand op een jaar tijd met ongeveer 50 procent tot 41,9 miljoen abonnees op te drijven.
Dat toenemende marktaandeel moet volgens de analisten vooral worden toegeschreven aan de sterke populariteit die YouTube Music bij het jongere publiek geniet.
Groeimarkten
De onderzoekers benadrukten daarbij dat YouTube de enige westerse streamingdienst is die nog een stijging van het aantal abonnementen heeft kunnen melden. Mark Mulligan, topman van Midia Research, beklemtoont daarbij dat een groot deel van de verdere groei in de opkomende markten zal worden gerealiseerd.
Hij wijst er daarbij op dat het Russische platform Yandex en diens Chinese sectorgenoten Tencent en NetEase in het rapport een gezamenlijke groei met 37 procent hebben laten optekenen.
Over vier jaar zullen deze opkomende markten volgens Mulligan de meerderheid van het wereldwijde klantenbestand van de streamingdiensten vertegenwoordigen. Hij voegt eraan toe dat deze evolutie een grote impact op de muziekwereld zal hebben.
“Muzikanten uit deze regio’s zullen immers op een grote schare fans kunnen rekenen”, voert hij aan. “Daardoor zullen ze ook van de industrie op een sterkere aandacht kunnen rekenen en zullen ze een grotere ruimte in de portfolio’s krijgen.”
(kg)