Het streamingplatform Spotify telde tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar gemiddeld 345 miljoen gebruikers per maand. Dat betekende een stijging met 27 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. De betalende dienst van het bedrijf had bovendien gemiddeld 155 miljoen klanten per maand. Ook dit vertegenwoordigde een toename met 24 procent tegenover het jaar voordien. Dat heeft het Zweedse bedrijf gemeld bij de voorstelling van zijn kwartaalcijfers.
De groep gratis gebruikers – ondersteund door reclameboodschappen – steeg met 30 procent tot 199 miljoen luisteraars. Daarmee heeft deze gratis dienst de sterkste groei sinds zijn lancering laten optekenen. Ondanks al die positieve evoluties blijft Spotify echter nog altijd verlieslatend.
Kortingen
Spotify boekte tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar een omzet van 2,17 miljard euro. Dat betekende een stijging met 17 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Het nettoverlies viel van 209 miljoen euro naar 125 miljoen euro terug.
Uit berekeningen van de Wall Street Journal blijkt dat elke gebruiker Spotify een gemiddelde omzet van 4,26 euro opleverde. Dat betekende een daling met 8 procent tegenover dezelfde periode het jaar voordien.
‘Dat is echter een bewuste keuze’, merken analisten van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal op. ‘Spotify zet prijskortingen in om nieuwe abonnees aan te trekken. Bovendien hanteert het bedrijf in markten zoals Rusland en India lagere prijzen. Winst is voor Spotify zeldzaam. Het bedrijf blijft immers in groei investeren.’
Ook buiten de muzieksector, de traditionele kernactiviteit van het bedrijf, blijft Spofity belangrijke investeringen melden. Recent werden onder meer investeringen in audioboeken aangekondigd. Het bedrijf experimenteerde daarmee met de opnames van bekende werken uit het publieke domein.
Podcasts
Daarnaast ziet Spotify ook podcasts als een potentiële groeimarkt. Het bedrijf slaagde er de voorbije maanden in een aantal bekende personaliteiten – zoals Prince Harry en Meghan Markle of Ava Duvernay – voor zijn podcasts aan te trekken. Spotify biedt op zijn platform inmiddels meer dan 2,2 miljoen podcasts aan. Het podcast-gebruik zou daarbij op één jaar tijd met bijna 100 procent zijn gestegen.
Het voorbije kwartaal zou 25 procent van de Spotify-gebruikers minstens één podcast hebben geraadpleegd. ‘Spotify betoogt dat zijn investeringen in podcasts het gebruik, de betrokkenheid en de klantentrouw van zijn consumenten versterkt’, aldus de Wall Street Journal. ‘Deze strategie biedt het bedrijf naar eigen zeggen bovendien de mogelijkheid om zijn afhankelijkheid van de licenties van de muzieklabels te beperken.’
‘Een aantal analisten merkt echter op dat de investeringen in podcasts nog altijd geen merkbare positieve invloed hebben gehad op de inkomsten van Spotify.’ Vorig jaar had Spotify de introductie van een betalend abonnement voor podcasts te overwegen. Daarmee zou het bedrijf een nieuwe bron van inkomsten hebben kunnen aanboren.
Uit het resultatenrapport blijkt tenslotte nog dat de inkomsten van reclame verder zijn gestegen. Tijdens het vierde kwartaal vertegenwoordigde reclame immers 13 procent van de totale omzet van het bedrijf. Tot dan toe bleef dat aandeel steevast onder de grens van 10 procent.