Muziekdienst Napster komt in handen van VR-bedrijf

Napster, de muziekdienst uit uw tienerjaren, heeft een nieuwe eigenaar. Het Britse Melody VR betaalt er 70 miljoen dollar voor.

In het nieuws: Rhapsody, de eigenaar van muziekmerk Napster, wordt verkocht aan Melody VR. Dat bedrijf specialiseert in immersie-ervaringen in VR, met een VR-headset of op smartphone. De deal zou de Rhapsody-eigenaar 70 miljoen dollar opleveren.

Napster: Kent u nog als de illegaal downloadsite waar menig tiener in de vroege jaren 2000 muziek haalde. Het systeem werkte met peer-to-peertechnieken, wat het lang uit handen van het gerecht hield. Uiteindelijk werden de schadeclaims Napster toch te veel en stopte de dienst met bestaan. Het werd overgenomen door Roxio.

Napster bis: Het logo en de merknaam van Napster waren best nog veel waard. Bij de aankoop door Roxio werd de dienst samengevoegd met een ander muziekmerk, onder de originele Napster-naam. Dat werd dan weer opgekocht door Best Buy en kwam nog later in handen van Rhapsody.

Wat deed Napster nu? Rhapsody is een muziekcatalogus die zowel voor particulieren als bedrijven werkt. Zo gebruikt BMW het als achtergrondmuziek in zijn auto’s. Napster heeft nog 3 miljoen gebruikers over vier continenten. Het heeft 90 miljoen nummers in de catalogus zitten en streamde 10,8 miljard nummers in 2019. De omzet was goed voor 113 miljoen dollar. Rhapsody drijft vooral op een abonnementsdienst voor 9,99 dollar per maand, zonder advertenties.

Het Napster-effect: Napster schudde de muziekindustrie door elkaar. Plots zagen platenfirma’s hun winsten op cd’s en video in elkaar zakken. Fans downloadden massaal muziek maar dat brak het inkomstenmodel. De uitgebreide tours die artiesten nu ondernemen, zijn daar een rechtstreeks resultaat van.

Spotify: Naast een deuk in de muziekindustrie heeft Napster ironisch genoeg de technologie achter Spotify een duwtje gegeven. De peer-to-peertechnologie achter Napster is namelijk de standaard geworden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.