Musk wil van X een sport- en shoppingparadijs maken

Elon Musk en X-CEO Linda Yaccarino proberen het voormalige Twitter, nu X, te herpositioneren. De focus komt daarbij op winkelen en sport te liggen. Er worden mogelijkheden verkend voor het faciliteren van eenvoudige aankopen via directe berichten. Ook zijn besprekingen gevoerd met verschillende e-commerce softwareleveranciers voor technologische ondersteuning, schrijft The Information.

Waarom is dit belangrijk?

Scherpe dalingen in X’s inkomsten, gecombineerd met 1,5 miljard dollar aan jaarlijkse rentekosten op 13 miljard dollar aan schulden die Musk gebruikte om Twitter te kopen, hebben het bedrijf diep in het rood geduwd. CEO Linda Yaccarino, die werd gerekruteerd op basis van haar sterke relaties met adverteerders, wil de banken nu overtuigen dat een ommekeer mogelijk is.

In het nieuws. X verandert het geweer van schouder. Het sociale medium lijkt niet langer te geloven in een ommekeer dankzij abonnementsformules, aldus de Amerikaanse techsite.

  • CEO Linda Yaccarino bekijkt de integratie van one-click checkout-links in directe berichten. Een ander deel van de uitbreiding omvat live winkelen.
  • Yaccarino is ook van plan om de sportinhoud op X uit te breiden. Er is daarbij sprake van het delen van hoogtepunten van NFL-, NASCAR- en NBA-wedstrijden.
    • X probeert ook het aanbod van clips van sportcompetities uit te breiden

X blijft geld verliezen

Zoom in. Musk heeft meer dan 80% van het personeel van Twitter in het afgelopen jaar ontslagen, maar het bedrijf verliest nog steeds geld. Want de inkomsten van X zijn aanzienlijk gedaald, mede door veranderingen in het beleid voor contentmoderatie.

  • Geschat wordt dat X nog de helft van de advertentie-inkomsten genereert sinds de overname door Elon Musk.
  • Musk spreekt al langer over de evolutie van X naar een “alles-app”, die een verscheidenheid aan diensten aanbiedt. Plannen om geld op te halen via een abonnementsformule zijn grotendeels mislukt.
    • Sinds juli hebben tussen de 815.000 en 865.000 mensen zich aangemeld voor X Premium, ongeveer 0,3% van de 245 miljoen dagelijkse actieve gebruikers van de app.
  • X wil nu ook werk maken van de herintegratie van Twitter Amplify , een advertentie-initiatief dat voor de overname van Musk een belangrijke inkomstenbron was.
  • Musk heeft een team toegewezen om betaalfunctionaliteiten aan de app toe te voegen ter ondersteuning van het winkelbedrijfssegment.

Merkveiligheid en ongewenste inhoud blijven zorgen baren

Zoom out. Merkveiligheid en de aanwezigheid van ongewenste inhoud op het platform blijven zorgen baren, wat invloed kan hebben op de advertentie-inkomsten.

  • Nieuwe retailfuncties worden overwogen om creators meer inkomstenkansen te bieden, inclusief het verdienen van commissies op verkopen gerealiseerd via berichten.
  • Toch dreigen de geplande winkelfuncties tegenstand te ondervinden van gebruikers die mogelijk advertenties in directe berichten zullen percipiëren als spam.
    • De Financial Times meldde vorige maand dat Meta discussieert over het integreren van reclame op WhatsApp, waardoor er bezorgdheid ontstond bij medewerkers dat ze gebruikers zouden vervreemden. Meta ontkende het bericht.
Meer