Musk hint nog maar eens op Tesla-model speciaal voor Europa, en hij weet heel goed waarom

Elon Musk, de flamboyante topman van automaker Tesla, heeft de markt nog maar eens verlekkerd op enkele nieuwigheden die er aankomen. Hij hintte – niet voor het eerst – op een Tesla met een bereik van 1.000 kilometer. En de nieuwe Gigafactory in Berlijn zou een nieuw, compact model voor de Europese markt kunnen bouwen, wat evenmin een nieuwe belofte is. Maar het is logisch, gezien de opmars van elektrische wagens in Europa.

Zoals steeds moeten er wel wat voetnoten bij de uitspraken van Musk geplaatst worden. Zijn belofte om een Tesla te bouwen die de magische kaap van 1.000 kilometer rijafstand haalt, is niet nieuw. Hij beloofde al meermaals dat de nieuwe Roadster dat kunstje zou demonstreren, maar dat model loopt telkens weer vertraging op.

Ook Musks belofte voor een nieuw, compact model dat gericht is op de Europese markt is nieuw noch concreet. ‘Het houdt steek om voor de Europese markt een compact model, misschien een hatchback, te ontwikkelen’, verklaarde hij tijdens een batterijconferentie die Duitsland organiseerde in het kader van het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.

Dat is een heel voorzichtig statement. Verder dan wat schetsen toonde Tesla nog geen concept van hoe die hatchback er zou gaan uitzien. Maar vanuit zakelijk oogpunt is het een zeer logische keuze. De Europese markt zit niet te wachten op de gigantische pick-up van Tesla, de Cybertruck. Dat monster zou het op heel wat Europese wegen best moeilijk krijgen om te manoeuvreren met z’n lengte van bijna 6 meter en breedte van iets meer dan 2 meter.

Tesla heeft bijna geen keuze om Europa te geven wat het zoekt. Onder meer dankzij allerlei steunmechanismes van overheidswege is het oude continent de sterkste groeimarkt voor elektrische wagens. Dat blijkt heel duidelijk uit de grafiek hierboven. Musk weet maar al te goed dat hij best geen loze belofte maakt.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.