‘Motor City’ Detroit krabbelt na jaren verval weer een beetje overeind

De voor de autoindustrie legendarische Amerikaanse stad kreeg haar eerste nieuwe autofabriek in 30 jaar.

Autofabrikant Stellantis opende gisteren de deuren van een 1,6 miljard dollar kostend assemblagecomplex in Detroit. Het complex maakt deel uit van een gloednieuwe Jeep-fabriek, die in maart begon met het bouwen van auto’s.

De fabriek draait nu drie ploegen per dag, zei fabrieksmanager Michael Brieda tegen Reuters. Ongeveer 2.100 inwoners van Detroit City zijn aangenomen in de fabriek.

In een ‘krappe arbeidsmarkt’, zei Brieda, is het de grootste uitdaging om ‘mensen te vinden die in een productieomgeving kunnen werken’. Zo kregen sollicitanten behendigheidstests als onderdeel van hun sollicitatiegesprekken.

Gespleten persoonlijkheid

De nieuwe Jeep-fabriek onderstreept de gespleten persoonlijkheid van de Amerikaanse automarkt, betoogt Reuters

Zo is Tesla Inc (TSLA.O) de meest waardevolle automaker in de industrie, dankzij zijn voorsprong in elektrische voertuigtechnologie. Maar voor de autofabrikanten van Detroit betaalt de vraag naar pick-uptrucks en SUV’s die op benzine rijden nog steeds de rekeningen.

Als het assemblagecomplex aanslaat, zal Stellantis twee aangrenzende fabrieken in Detroit krijgen die in staat zijn om jaarlijks 500.000 exemplaren of meer van het model Grand Cherokee te bouwen. De nabijgelegen Jefferson North Jeep fabriek werd gebouwd in 1991 – en was tot nu toe de nieuwste assemblagefabriek van de Motor City.

Belang

Mario Holmes, de manager die toezicht hield op de ontwikkeling van de Grand Cherokee L, zei dat er veel moeite is gestoken in het ontwerp van een nieuwe, meer efficiënte architectuur die gebruik maakt van aluminium en kwaliteitsstaal om gewicht te besparen. Hoewel het nieuwe model drie rijen zitplaatsen heeft, is het in dezelfde gewichtsklasse als vijfpersoons SUV’s, zei hij.

Er zal een geëlektrificeerde aandrijflijn worden aangeboden, maar details daarover zullen later komen, zei hij.

Eén teken van het belang van de Grand Cherokee L is dat Brieda, de fabrieksmanager, zei geen problemen te hebben gehad om genoeg halfgeleiders voor het nieuwe model te krijgen, hoewel moederconcern Stellantis assemblagelijnen voor andere types aan het stilleggen is wegens een wereldwijd tekort aan de chips die voor moderne motorsystemen nodig zijn.

Detroit gold jarenlang als hét standaardvoorbeeld van stedelijk verval: toen de auto-industrie er wegtrok, werden leegstand en verpaupering er de norm.

(mah)

Meer
Laatste update:
Laatste update:
Lees meer...
Markten
BEL20