Modeketen Primark gaat noodgedwongen haar prijzen verhogen na inflatiedruk en stijgende grondstofprijzen

Budgetketen Primark gaat de prijzen in haar winkels verhogen als reactie op de huidige inflatiedruk en de stijgende grondstofprijzen. Dat maakte het moederbedrijf Associated British Foods (ABF) vandaag bekend. De prijsstijgingen onderstrepen de evenwichtsoefening waarmee de kledingindustrie momenteel wordt geconfronteerd: enerzijds wil ze haar marges beschermen, terwijl ze anderzijds de vraag naar kleding niet te veel wil indeuken. 

Primark zou niet in staat zijn om de kostendruk waarmee het momenteel wordt geconfronteerd volledig te compenseren met besparingen. Hierdoor moet de keten de prijzen in haar winkels selectief verhogen voor een deel van de herfst- en wintercollectie. Volgens financieel directeur John Bason levert het modebedrijf echter niets in op de kwaliteit van zijn producten. Wat de omvang van de prijsstijgingen zullen zijn, maakte hij niet bekend.

Prima herstel Primark

Desondanks lijkt de modeketen prima te herstellen van de coronapandemie. De omzet in de eerste helft van het boekjaar is met 59 procent gestegen en de verkopen in het Verenigd Koninkrijk hebben een sterk herstel doorgemaakt. De winst voor belastingen van ABF steeg in het eerste kwartaal van dit jaar met 131 procent tot 635 miljoen pond, terwijl de omzet steeg tot 7,9 miljard pond. “Onze mensen hebben goed gereageerd op de vele uitdagingen waarmee we werden geconfronteerd”, aldus Bason.

Op het Europese continent blijft dit herstel echter achter, waardoor het oude niveau van voor de coronacrisis nog niet is bereikt.

De lockdowns in het VK en Europa hebben er voor het bedrijf hard ingehakt, waardoor het zich genoodzaakt ziet om zo’n 400 banen te schrappen. Daarnaast leiden de hogere kosten voor energie en verpakkingsmateriaal ertoe dat ABF nog niet gerustgesteld is. Door de oorlog in Oekraïne worden de uitdagingen alleen nog maar verergerd.

De aandelen van ABF daalden met ongeveer 5 procent in het kielzog van de financiële resultaten.

Gedurende de lockdown zag de modeketen het niet zitten om een webshop te openen. Volgens George Westen, de CEO van ABF, zouden klanten liever wachten tot de winkels weer open gingen.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.