Primark ziet in coronacrisis geen reden om webshop te openen

De discountkledingwinkel Primark heeft nog steeds geen plannen om een webshop te openen, zelfs nu de coronacrisis overal winkels doet sluiten.

De coronacrisis heeft een ongeziene boom in e-commerce teweeggebracht. Met overheden die wereldwijd besloten om winkels te sluiten, hadden mensen weinig andere keuze dan online te gaan shoppen voor kleren en andere ‘niet-essentiële’ zaken. Alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar bracht e-commerce wereldwijd 20 procent meer op dan een jaar eerder.

Winkels zetten dan ook meer in op hun online verkoop, maar niet iedereen volgt. De Britse keten Primark vindt het nog steeds niet de moeite om een webshop te openen. ‘We merken dat mensen, wanneer ze kunnen winkelen, liever naar onze winkel komen dan het online te kopen’, zegt George Weston, de CEO van moederbedrijf Associated British Foods, aan het persbureau Reuters. Volgens zijn berekeningen kocht meer dan de helft van de Primark-klanten niets online tijdens de eerste lockdown. ‘Ze wachtten liever tot de winkels weer opengingen.’

Slechte cijfers

Weston vindt dat corona eerder de sterktes van Primark heeft blootgelegd dan de zwaktes. Al valt dat niet meteen af te leiden uit de cijfers. In het voorbije boekjaar, dat eindigde in september, ging de omzet 40 procent in het rood. De winst ging ook 60 procent onderuit naar 362 miljoen pond (400 miljoen euro). Ondertussen zijn in een hoop landen, waaronder België, alweer winkels gesloten door de tweede lockdown.

Maar, geeft Primark terecht aan, een webshop brengt ook extra kosten met zich mee. Logistiek en retour kost vaak handenvol geld. En gezien Primark uitzonderlijk lage prijzen hanteert, kan dat wel eens meer kosten aan de keten dan het opbrengt.

Meer