Volgens een studie van de Massachusetts Institute of Technology (MIT) worden medewerkers op de klantendienst 14 procent productiever als zij generatieve AI gebruiken dan hun collega’s die dat niet doen. Vooral laaggeschoolde werknemers zien hun productiviteit sterk toenemen.
De impact van AI: vooral laaggeschoolde werknemers zien productiviteit sterk toenemen, volgens nieuwe studie
Waarom is dit belangrijk?
Eind november 2022 werd chatbot ChatGPT losgelaten op de wereld. Sindsdien lijkt heel de wereld in de ban van generatieve AI, kunstmatige intelligentie die content kan genereren gebaseerd op simpele textuele inputs. Nu begint duidelijk te worden hoe groot de impact op de werkvloer zou kunnen zijn, als bedrijven mee op de kar springen.In het nieuws: Het is de eerste studie over generatieve AI op de werkvloer die niet in een laboratorium werd uitgevoerd, maar in een echt bedrijf.
- De auteurs van de studie onderzochten de prestaties van ruim 5.000 klantendienstmedewerkers bij een bedrijf dat niet bij naam wordt genoemd. Zij werden onderverdeeld in twee groepen: een die toegang had tot generatieve AI, en een die het zonder de technologie moest doen.
- Daarna werden een aantal kerngegevens onderzocht, zoals hoe snel med
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.