Minderheid coronapatiënten gebruikt Coronalert-app om contacten op de hoogte te brengen van besmetting

Wie een coronabesmetting heeft opgelopen, kan via de Coronalert-app zijn contacten op de hoogte brengen van de besmetting. Tot nu toe heeft slechts 37 procent van de patiënten die de app hebben staan, gebruikgemaakt van die optie, schrijft De Standaard.

Vandaag hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen de Coronalert-app op hun smartphone staan. Dat is 28 procent van de smartphonegebruikers in ons land. Sinds de lancering van de app eind september hebben al 475.000 mensen hun testresultaat in de app gekregen. Wie een positief resultaat krijgt, kan zijn contacten daarvan op de hoogte brengen. Bedoeling is dat zij zich vervolgens laten testen om zeker te zijn dat ze zelf geen coronabesmetting hebben opgelopen.

Minderheid brengt contacten op de hoogte

Alleen lijkt niet iedereen zijn contacten daarvan op de hoogte te brengen. Integendeel, slechts een minderheid van de coronapatiënten doet dat. Volgens Karine Moykens, hoofd van het Interfederaal Comité (IFC) Testing & Tracing, gebeurt dat slechts in 37 procent van de gevallen.

‘Daar situeert zich een probleem’, zei ze tijdens een persbriefing. ’37 procent is te weinig. Daarom hebben we besloten om de app nog eens onder de aandacht te brengen. Momenteel gebeurt er nog veel manueel contactonderzoek. Daarbij is de app een nuttige aanvulling. Wanneer er straks versoepelingen zijn en mensen weer meer contacten hebben met personen die ze niet kennen, wordt de app belangrijker.’

Prijskaartje contactonderzoek

Tijdens de persbriefing kwam ook het prijskaartje van het contactonderzoek ter sprake. Dat project heeft vorig jaar 53 miljoen euro gekost. Dat cijfer slaat op het centrale contactonderzoek, dat in handen is van een consortium van callcenters, de ziekenfondsen en consultancybedrijf KPMG.

Met die 53 miljoen euro blijft de factuur van het contactonderzoek onder het plafondbedrag van 100 miljoen euro die de regering vorig jaar naar voren heeft geschoven.

Uit de cijfers blijkt ook dat 88 procent van de indexpatiënten en 80 procent van de contacten binnen de 24 uur wordt bereikt. Momenteel zijn er ongeveer zevenhonderd call agents, en die capaciteit wordt voor 35 à 40 procent benut.

Lees ook:

Meer