“Minder betalingen in Bitcoin, meer in andere cryptomunten”

BitPay, een van de bekendste cryptobetalingsdiensten ter wereld, heeft het afgelopen jaar een verandering waargenomen in het type digitale activa dat wordt gebruikt voor aankopen. Dat stelt een rapport van persbureau Bloomberg.

In 2021 is het gebruik van Bitcoin door handelaren en bedrijven die BitPay gebruiken gedaald tot ongeveer 65%. In 2020 ging het nog over 92%, aldus het rapport. Ether (ETH) vertegenwoordigde 15% van alle transacties, terwijl ook andere digitale munteenheden zoals Litecoin (LTC) en Dash hun aandeel hebben vergroot.

Stablecoins

Bedrijven zijn sinds november vaker stablecoins gaan gebruiken voor grensoverschrijdende betalingen. Waarom sinds november? Wel, toen zijn de meeste cryptomunten in waarde gedaald. Consumenten zijn die stablecoins, digitale activa vastgepind aan een fiatmunt, gaan gebruiken omdat hun waarde constant is, wat resulteert in minder risico op de immer volatiele cryptomarkt, luidt het.

“De groeiende populariteit van stablecoins heeft deels bijgedragen aan het gebruik van alternatieve munten voor betalingen”, concludeert het rapport. Grapmunt Dogecoin (DOGE), bijvoorbeeld, werd vorig jaar beroemd omdat Tesla-CEO Elon Musk ze aanprees. Vrijdag laatstleden kondigde Musk nog aan dat DOGE kan worden gebruikt om sommige Tesla-producten aan te schaffen. Intussen zijn er nog een hele rist andere grapmunten opgedoken die popelen om te worden gebruikt bij betalingen.

De trend suggereert dat individuen Bitcoin aanhouden in plaats van het uit te geven. In crypto-terminologie heet dat ‘HODL’ (hold on for dear life, red.): “het koppig vasthouden aan digitale munten voor ellenlange periodes, om zo volledig de deflatoire natuur van de crypto te benutten en winst te maximaliseren”, aldus een eerdere Business AM-definitie.

Luxeartikelen zoals… goud

De koers van Bitcoin klom in 2021 met 60%, ongeacht de volatiliteit in het vierde kwartaal. Nog volgens BitPay behelsde het merendeel van de crypto-transacties vorig jaar de aankoop van luxeartikelen zoals horloges, juwelen, boten, auto’s en zelfs… het edelmetaal goud. De ironie dat BTC vaak als het digitale goud aangeprezen wordt, ontgaat de auteurs van het stuk niet.

De transactievolumes voor luxeartikelen stegen in 2021 met 31%; in 2020 ging het nog om 9%. Het betalingsvolume steeg in 2021 over de hele linie met 57%, voert de CEO van BitPay, Stephen Pair, aan.

BitPay werd opgericht in 2011, toen nog maar weinig bedrijven digitale activa accepteerden. Vandaag verwerkt het een gemiddelde van ongeveer 66.000 transacties per maand. Dat is maar een fractie van bijvoorbeeld het volume van Mastercard: het creditcardnetwerk verwerkte namelijk 206 miljard transacties in het jaar eindigend op 30 juni 2021.

(jvdh)

Meer