Miljoenen olievaten geparkeerd op supertankers in zee

Lv Wenzheng/AP

Petroleumhandelaars hadden eind vorige maand in olietankers op zee in totaal 80 miljoen vaten olie opgeslagen. Bovendien erkennen de handelaars nog op zoek te zijn naar andere beschikbare schepen.

De opslagmogelijkheden voor de toenemende oliereserves op de wal raken steeds meer uitgeput. En dus weten de producenten met het overtollige voorraden geen blijf. ‘De oliemarkt is zwaar getroffen,’ zeggen experts. ‘De sector lijdt onder het petroleumconflict tussen Saoedi-Arabië en Rusland. Bovendien was er ook de impact van de uitbraak van de coronapandemie. Daardoor is de wereldwijde vraag naar olie met een derde ingestort.’

Piek

‘Tot nu toe hebben Saoedi-Arabië en Rusland geweigerd om tot productiebeperkingen over te gaan,’ verduidelijken de experts nog. ‘Omdat de oliereserves daardoor steeds meer blijven toenemen, zijn petroleumhandelaars op zoek gegaan naar bijkomende opslagmogelijkheden.’

‘De laatste keer dat er een vergelijkbaar opslagniveau werd opgetekend, was elf jaar geleden. Toen hadden hadden handelaars een piek van meer dan 100 miljoen vaten olie op zee opgeslagen.’

De wereldwijde vloot supertankers telt 770 schepen. Een supertanker (VLCC) kan twee miljoen vaten vervoeren. De experts ramen dat er momenteel vijfentwintig tot veertig schepen worden gebruikt voor de drijvende opslag van olie.

Het merendeel van deze opslagschepen ligt in de Golf van Mexico en Singapore, waar ook grote clusters van de industrie zijn gevestigd. In februari waren nog minder dan tien supertankers voor de opslag van olie voorbehouden.

De handelaars hopen dat ze de reserves kunnen aanhouden tot de prijzen opnieuw een hoger niveau bereiken. Richard Matthews, hoofd onderzoek bij scheepsmakelaar E.A. Gibson, raamt dat in maart minstens eenendertig supertankers voor een periode van maximaal twaalf maanden werden gecharterd. Die relatief korte huurperiode betekent dat er waarschijnlijk sprake is van opslagdoelstellingen. ‘In februari werden slechts vier supertankers voor een periode van minder dan twaalf maanden gehuurd,’ aldus Matthews.

Huurtarieven

De huurtarieven voor supertankers zijn tijdens de laatste week van maart gestegen tot recordhoogtes van meer dan 230.000 dollar per dag. Robert Hvide MacLeod, directeur van tankerrederij Frontline, maakt gewag van een unieke situatie. De impact zal volgens hem wellicht de rest van het jaar worden gevoeld.

Nikolas Tsakos, topman van Tsakos Energy Navigation, wijst erop dat er inmiddels ook meer interesse voor de kleinere aframax-tankers – die tot 600.000 vaten kunnen vervoeren – kan worden opgetekend.

De experts wijzen erop dat inmiddels ook de volledige capaciteit van de opslagtanks in Fujairah in de Verenigde Arabische Emiraten, een belangrijk bunkercluster in het Midden-Oosten, is opgebruikt.

Makelaar Fearnley Securities zegt niet uit te sluiten dat de volgende maanden tussen honderd en tweehonderd supertankers voor de opslag van olie zullen worden ingezet.