Dit bedrijf wil huizen een stuk sneller bouwen door een combinatie van 3D-printing en prefabricage

Voor veel jongere mensen wordt het steeds minder gemakkelijk om een huis te kopen. Sommige start-ups proberen daar nu iets aan te doen, door huizen op goedkopere en efficiëntere manieren te bouwen.

De essentie: De Amerikaanse start-up Mighty Buildings wil het bouwen van huizen opnieuw uitvinden.

  • Het bedrijf gebruikt een combinatie van prefabricage, 3D-printen en automatisatie om huizen te bouwen. De woningen genereren bovendien genoeg stroom om zelfvoorzienend te zijn.
  • De combinatie van productietechnieken moet de nadelen ervan tenietdoen. Enkel 3D-printtechnieken gebruiken is traag, zeker voor grote componenten, terwijl enkel prefabricage limiteert wat kan worden gedaan.
  • “We proberen het bouwproces te automatiseren, de kwaliteit en de fabrieksdoorvoer te verhogen om in feite de productiviteit op te voeren in regio’s met een grote vraag naar huizen”, vertelde CTO Dmitry Starodubtsev tegenover Forbes.
  • “Het hele systeem werkt om zoveel mogelijk arbeidsuren ter plaatse te elimineren om de prijzen te verlagen en het betaalbaarder te maken voor verschillende generaties mensen, niet alleen millennials.”

99 procent minder afval

Het doel: Het bedrijf wil uiteindelijk twee keer sneller huizen kunnen bouwen dan met klassieke methoden, waarbij 99 procent minder afval wordt geproduceerd.

  • De huizen van Mighty Buildings zouden ook goedkoper moeten zijn dan traditioneel gebouwde woningen. Volgens Starodubtsev zijn ze tot 20 procent goedkoper.
  • Uiteindelijk moet de prijs nog omlaag. Dat zal mogelijk worden door het bedrijf op te schalen, zegt de CTO aan Forbes.
  • Voorlopig doet het bedrijf dat door grootschalige B2B-projecten te bouwen. Uiteindelijk zal ook de B2C-markt worden bediend. Klanten zullen dan simpelweg naar de website van het bedrijf kunnen gaan, er een huis ontwerpen en bestellen en het vervolgens laten leveren en bouwen op hun stuk grond.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.