Microsoft bevestigde zondag dat de Amerikaanse activiteiten van de jongerenapp TikTok wil overnemen. Het moet zich wel in bochten wringen om een deal met Bytedance, eigenaar van TikTok, op tijd rond te krijgen. De Amerikaanse president Donald Trump wou de app meteen bannen, maar gunt Microsoft tot 15 september om tot een deal te komen.
Voor het weekend lekte uit dat Microsoft, geleid door CEO Satya Nadella, naar TikTok lonkt. De Amerikaanse techreus preciseerde zondag dat het overweegt om de activiteiten van TikTok in de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland wil overnemen van Chinese eigenaar Bytedance. Microsoft zou zich zo inkopen in de sociale media waar het bedrijf geen vaste voet aan grond schijnt te krijgen.
De Amerikaanse president Donald Trump dacht er eerst aan TikTok meteen te verbieden in de VS. Bytedance zou een gevaar voor de Amerikanen zijn, aangezien de dataverwerking niet volgens Amerikaanse normen gebeurt. Dus moet Bytedance op de zwarte lijst en TikTok in de ban geslagen.
Deadline 15 september
Niet ideaal voor Microsoft, wat dit weekend leidde tot een paar belangrijke telefoontjes tussen Nadella en Trump. Die laatste doet dan ook een toegift. Er komt een deadline voor de Microsoft-Bytedance deal. Als die voor 15 september rond is, laat Trump de ban voor wat het is.
Dat is een win-win-win situatie. Microsoft krijgt in handen wat het wil en de regering-Trump krijgt de zekerheid dat de Amerikaanse TikTok-gegevens door een Amerikaans bedrijf beheerd worden. Mogelijk zal Microsoft andere Amerikaanse investeerders uitnodigen om een minderheidsbelang te nemen.
Jong publiek niet verliezen
Ook voor Bytedance is dat natuurlijk positief nieuws. Naast de kapitaalinjectie die zo een verkoop oplevert, blijft TikTok ook internationaal functioneren, zeker op die o zo belangrijke Amerikaanse markt. Bytedance verkoopt dus een stuk, maar krijgt er legitimiteit en een smak geld voor in de plaats.
Daarnaast moet het toelaten van TikTok ook Trump vooruithelpen. De beslissing om de app op de zwarte lijst te zetten, is op dit moment niet strategisch interessant. Met de nakende presidentsverkiezingen, willen de adviseurs van Trump het jonge, TikTokkende publiek alvast niet verliezen. Tot 15 september dus.