Streamingdienst Netflix kiest voor Microsoft als leverancier van de technologie die nodig is voor zijn nieuwe goedkopere abonnementsvorm waarbij gebruikers reclames te zien krijgen.
Recentelijk maakte Netflix bekend dat de dienst een goedkoper – en door advertenties ondersteund – alternatief voor zijn bestaande abonnementsvormen gaat aanbieden. Op deze manier wil de streamingdienst zijn aanbod toegankelijker maken voor een breder publiek, dat het zien van reclames geen probleem vindt.
Omdat Netflix een strak tijdsschema heeft om de abonnementsvorm van de grond te krijgen, heeft de dienst gezocht naar een externe partner om de technologie te beheren. Chief Operating Officer Greg Peters heeft de afgelopen weken verschillende ontmoetingen gehad met potentiële kandidaten zoals Alphabet en Comcast. De keuze van het bedrijf viel uiteindelijk op Microsoft.
“Microsoft heeft het bewezen vermogen om al onze advertentiebehoeften te ondersteunen, terwijl we samenwerken om een nieuw advertentie-ondersteunend aanbod te bouwen”, zegt de dienst in een verklaring. “Nog belangrijk is dat Microsoft de flexibiliteit biedt om in de toekomst te innoveren, evenals sterke privacybescherming voor onze leden”.
Microsoft is wereldwijd aanwezig en niet concurrerend zoals Comcast en Google
Microsoft genereerde vorig jaar 10 miljard dollar aan advertentie-inkomsten en kocht afgelopen december de advertentiedienst Xandr van het Amerikaanse AT&T. Xandr heeft de technologie die het verkopen en serveren van advertenties op een wereldwijde basis automatiseert, wat belangrijk is voor Netflix.
Ook heeft het bedrijf van Bill Gates en CEO Satya Nadella flink geïnvesteerd in de digitale infrastructuur van zijn gameconsole Xbox, een gebied dat Netflix momenteel aan het verkennen is.
“Reclames zijn niet het eerste waar je aan denkt bij Microsoft. Echter is het bedrijf wereldwijd aanwezig, wat veel uitmaakt voor Netflix. Ook zijn ze niet concurrerend, zoals Comcast en Google”, zegt Ari Paparo tegen Bloomberg, die voorheen werkzaam was bij Xandr.
Netflix heeft lange tijd de afwezigheid van reclames en advertenties tot een belangrijk verkoopargument gemaakt voor zijn klanten. De tegenvallende kwartaalcijfers van april en het verlies van ruim 200.000 abonnees in datzelfde kwartaal deed de dienst het roer omgooien. Om de strijd aan te gaan met concurrerende diensten zoals Disney+, Amazon Prime en HBO Max – waarvan de prijs lager ligt – heeft Netflix besloten om de goedkopere abonnementsvorm aan zijn aanbod toe te voegen.
Volgens deskundigen zou Netflix zijn inkomsten in de VS en Canada met 1 miljard tot 3 miljard dollar kunnen verhogen dankzij de invoering van de nieuwe abonnementsvorm.
(jvdh)