Sinds eind oktober en de naamsverandering van Facebook in Meta, hebben tientallen bedrijven aangekondigd dat ook zij zich op de metaverse storten. Het zijn voornamelijk techbedrijven, maar nu gooit ook Disney zich op het fenomeen.
Kan je binnenkort de toekomstige (en waarom niet ook de traditionele) Disneyfiguren ontmoeten in de metaverse? Maak je binnenkort ook een uitstapje naar deze virtuele wereld in plaats van naar de bioscoop? We weten niet precies wat de bedoelingen van Disney zijn, maar de Amerikaanse reus is van plan zich in de digitale wereld te verdiepen.
Dinsdag heeft Bob Chapek, CEO van de Walt Disney Company, directielid Mike White aangesteld om specifiek leiding te geven aan de metaverse-tak van de groep. White is al tien jaar actief is in het bedrijf. Hij is benoemd tot Disney’s Senior Vice President van Next Generation Storytelling and Consumer Experiences.
Bob Chapek “weggeblazen”
In een memo aan het personeel legde Chapek uit dat zijn verwachtingen van de metaverse zeer hoog zijn. Het is, zei hij, “de volgende grote mijlpaal van het vertellen van verhalen” die moet wordt verkend, meldt de BBC.
De Disney-baas beschreef de metaverse als “een perfecte plaats om onze strategische pijlers van uitmuntende storytelling, innovatie en publieksgerichtheid na te streven”. “Teams in het hele bedrijf zijn dit nieuwe gebied aan het verkennen, en ik ben weggeblazen door wat ik heb gezien”, legde hij uit.
Chapek ging niet in op de ambities van Disney in de metaverse, maar zei dat White’s taak zal zijn om “de fysieke en digitale werelden te verbinden” voor de entertainmenttak van het bedrijf. “Vandaag hebben we de kans om deze werelden te verbinden en een volledig nieuw paradigma te creëren voor de manier waarop het publiek onze verhalen ervaart”, voegde hij eraan toe, zoals geciteerd door CNBC.
In zijn nieuwe rol zal de directeur verantwoordelijk zijn voor het toewijzen van middelen, het verkennen van partnerschappen en verspreiden van kennis over de metaverse. Hij zal ook een team leiden met expertise in technologie, strategie en storytelling.
Eerder dit jaar kreeg Disney een octrooi voor een “virtuelewereldsimulator” die aangepaste interactieve attracties zou kunnen creëren voor bezoekers van zijn pretparken. Deze nieuwe ervaring zou een virtual-realityervaring bieden, zonder headset. Dit zou een van Disney’s eerste concrete stappen in de metaverse kunnen zijn, via zijn pretparken dus en niet zijn films.
(am)