Winkelkar almaar duurder: merkproducten rekenen inflatie zwaar door

Grote fabrikanten van consumentengoederen als Nestlé of Procter & Gamble hebben hun prijzen fors opgetrokken om de inflatie van hun kosten te compenseren. Maar daarmee zwengelen ze de inflatiespiraal nog verder aan.

Waarom is dit belangrijk?

De inflatiecrisis leidt tot een dilemma. Offeren de grote producenten van consumentengoederen een deel van hun winstmarge op om de prijsstijgingen in de winkel te beperken en zo de koopkracht van hun klanten te beschermen, of rekenen ze hun gestegen kosten volledig door? Het lijkt erop dat ze in grote mate voor het tweede gekozen hebben.

Nestlé: prijzen +7,5 procent

  • Nestlé (onder meer Nescafé, Maggi, Perrier en Friskies) verhoogde de prijzen wereldwijd gemiddeld met 7,5 procent, zo meldde de Zwitserse voedingsreus vandaag. Dat is maar een fractie minder dan de wereldwijde inflatie, die volgens het Internationaal Muntfonds dit jaar rond 8,8 procent zal uitkomen.
  • Er zijn wel grote regionale verschillen in de prijsstrategie: In Noord-Amerika gingen de Nestlé-prijzen met een forse 11 procent omhoog, terwijl dat in Euro
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer