De Duitse autobouwer Mercedes-Benz en het Zweedse staalconcern SSAB lanceren een partnership dat zich op de aanmaak van duurzaam staal – zonder het gebruik van fossiele brandstoffen – moet toespitsen. Bedoeling is het nieuwe materiaal zo snel mogelijk in de productieketen van de Duitse constructeur te introduceren. Dat hebben de twee partijen gemeld.
De overstap naar duurzaam staal moet helpen om de ecologische voetafdruk van de autosector terug te schroeven.
Hybrit
Het Zweedse staalconcern wil volgend jaar al de eerste voorraden van duurzaam staal voor carrosserieën van auto leveren. Over vijf jaar wil SSAB de markt op commerciële schaal van fossielvrij staal voorzien. Daarvoor moeten de hoogovens van het concern in Oxelösund worden omgebouwd. De hoogovens werken momenteel nog met traditionele cokes, maar moeten op duurzame elektriciteit overschakelen.
Daarbij zal gebruik gemaakt worden van een technologie die is ontwikkeld door de joint-venture Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology (Hybrit), een samenwerkingsverband dat SSAB vijf jaar geleden heeft opgezet met het energiebedrijf Vattenfall en de mijnbouwer LKAB Mining.
Het nieuwe proces, gebaseerd op waterstof, zou de uitstoot van koolstofdioxide bij de productie van staal nagenoeg volledig elimineren. In augustus van dit jaar presenteerde SSAB de allereerste staalplaat die was geproduceerd zonder op fossiele brandstoffen beroep te moeten doen. De productie gebeurde in de proeffabriek van Hybrit in de Zweedse stad Luleå.
“Voor de eerste keer kan staal worden geproduceerd zonder van steenkool gebruik te moeten maken”, werpt Martin Lindqvist, topman van SSAB, op. “Dit is een belangrijke mijlpaal, want het is nu duidelijk dat er mogelijkheden bestaan om de ecologische voetafdruk van de wereldwijde staalindustrie gevoelig te verkleinen.”
Bijzonder energie-intensief
De productie van staal is bijzonder energie-intensief. Gemiddeld wordt bij de productie van één ton staal ongeveer twee ton koolstofdioxide gecreëerd. De staalproductie is jaarlijks verantwoordelijk voor meer dan 7 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
SSAB produceert met zijn staalfabrieken momenteel 10 percent van de Zweedse emissies van koolstofdioxide. Een overstap naar duurzame productiemethodes is dan ook van groot belang om de Zweedse emissiedoelstellingen te kunnen halen.
Het Internationaal Energieagentschap wees er nog op dat de staalsector traditioneel de grootste industriële verbruiker van steenkool is. Die brandstof voorziet ongeveer 75 procent van de totale energiebehoefte van de sector.
Uiterlijk tegen het einde van het volgende decennium moet het nieuwe wagenpark van Mercedes-Benz over het hele productieproces klimaatneutraal zijn. In juni van dit jaar had SSAB ook al een partnership met de Zweedse autobouwer Volvo Cars aangekondigd om proeven op te starten met het gebruik van duurzaam staal in de autoproductie.
(lb)