Mercedes-Benz verdubbelt verkoop elektrische wagens; trekt zich terug uit Rusland

De Duitse autobouwer Mercedes-Benz Group heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar solide financiële resultaten laten optekenen. Dat is naar eigen zeggen te danken aan een robuuste vraag en een sterk prijsniveau, gesteund door een aanhoudende kostendiscipline. De Duitse constructeur zegt dan ook zijn vooruitzichten voor het hele jaar verder naar boven te kunnen bijstellen. Tegelijkertijd maakte Mercedes-Benz bekend zich uit Rusland terug te trekken.

Mercedes-Benz boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 37,7 miljard euro. Dat betekende een stijging met 19 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg met 83 procent tot 5,2 miljard euro.

Knelpunten voorraadketen

De Duitse constructeur merkte dan ook op over het hele jaar een winststijging van 15 procent te verwachten. Eerder werd verwacht dat de groei tussen 5 procent en 15 procent zou liggen. De autobouwer merkt daarbij op dat de sterke vraag naar luxewagens en de kostenbesparingen ruimschoots opwegen tegen de knelpunten in de voorraadketen die de autosector dit jaar hebben geplaagd.

Mercedes-Benz heeft het voorbije kwartaal 37.069 exclusief elektrische wagens verkocht. Dat betekende een stijging met 97 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste drie kwartalen van dit jaar was er sprake van een stijging met 65 procent tot 95.688 exemplaren.

In totaal verkocht de Duitse groep het voorbije kwartaal 530.414 wagens. Ook dat vertegenwoordigde een stijging met 38 procent. Over een periode van negen maanden kon van een stijging met 5 procent tot ruim 1,5 miljoen eenheden gewag worden gemaakt.

“De sterke vraag in Europa en een gevuld orderboek zullen Mercedes-Benz ook volgend jaar een sterke start kunnen bezorgen”, merkte Harald Wilhelm, financieel directeur van de Duitse autobouwer, op. “Tijdens het vierde kwartaal zullen inspanningen worden gedaan om de voorraden te verminderen.”

Het bedrijf verwacht tijdens de laatste drie maanden van het jaar nog een lichte groei van de verkoop tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar.

Harald Wilhem bevestigde verder dat Mercedes-Benz gesprekken heeft opgestart met een aantal leveranciers die met de stijgende kosten moeten afrekenen. “We bekijken deze problemen dossier per dossier”, benadrukte de financieel directeur.

“Dit is echter in geen geval een uitnodiging om Mercedes-Benz aan te zetten de rekeningen van zijn leveranciers te betalen. Iedereen moet zijn huiswerk maken en zich aan de huidige onzekerheid en de transformatie naar elektrische mobiliteit aanpassen. Wie te laat in beweging is gekomen, worstelt nu met problemen.”

In het licht van de toenemende financiële druk op de consument, merkte Wilhelm op dat Mercedes-Benz niet van plan is de catalogusprijzen te verlagen of grotere kortingen aan te bieden. De Duitse constructeur blijft ook bij zijn strategie om de luxestatus van zijn voertuigen prioriteit te geven boven de verkoop van grotere volumes.

Rusland

Tenslotte gaf Wilhemn nog te kennen dat Mercedes-Benz zich uit de Russische markt terugtrekt. Daarbij worden belangen in de industriële en financiële activiteiten van de Duitse constructeur in Rusland overgedragen aan de lokale dealerketen Avtodom.

Volgens een aantal bronnen zou bij de verkoop wel zijn afgesproken dat Mercedes-Benz de optie heeft om de belangen binnen een periode van zes jaar eventueel terug te kopen. De verkoop van de Russische activiteiten zal volgens Wilhelm nagenoeg geen enkele impact hebben op de resultaten van het bedrijf.

Na de uitbraak van de oorlog in Oekraïne had Mercedes-Benz in maart beslist de productie in zijn fabriek in de industriële zone Esipovo, ten noordwesten van Moskou, op te schorten.

De Duitse autobouwer zou volgens cijfers van de Association of European Businesses (AEB) tijdens de eerste negen maanden van dit jaar in Rusland 9.558 wagens hebben verkocht. Dat betekende een daling met 72,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.