De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz rekent in India op de groeiende groep van nieuwe en jonge miljonairs, die de vraag naar luxewagens zou moeten stimuleren. De constructeur hoopt dat deze beweging op de luxemarkt een snellere toename van de verkoop zal veroorzaken dan bij de wagens voor de massamarkt.
Dat heeft Martin Schwenk, chief executive van Mercedes-Benz India, gezegd. Mercedes-Benz heeft zijn Indiase hoofdkantoor in de westelijke industriestad Pune.
Groeiende klantenbasis
“Het toenemende aantal dollarmiljonairs bestaat in India grotendeels uit jonge ondernemers en professionals die luxe en technologie in auto’s waarderen”, merkt het persbureau Reuters op. Martin Schwenk merkt daarbij op dat de klantenbasis voor de luxewagens breder wordt.
Hij voorspelt dat op de luxemarkt in de toekomst hogere groeipercentages zullen verschijnen dan op de massamarkt. Ook de gemiddelde leeftijd van de koper van luxewagens in inmiddels onder de grens van 40 jaar gedaald. Enkele jaren geleden was er nog sprake van meer dan 45 jaar.
Mercedes is op de Indiase luxemarkt met een marktaandeel van meer dan 40 procent de beste autoverkoper. Het bedrijf concurreert in India met Audi, BMW en Jaguar Land Rover, dochter van de Indiase groep Tata Motors.
“De grootste belemmering voor de groei op de wereldwijde automarkt is een tekort aan halfgeleiders en logistieke problemen, verergerd door de Russische invasie van Oekraïne”, werpt Schwenk op. “Voor Mercedes India heeft dit geleid tot een achterstand in de leveringen van 4.000 wagens.”
“In sommige gevallen lopen de wachttijden op tot meer dan zes maanden. De verkoop loopt uitstekend, maar door congesties in de havens – die aanzienlijke vertragingen veroorzaken – lopen leveringen belangrijke vertragingen op.”
Luxemerken
Rapporten toonden aan dat het succes van Indiase startups en de hausse op de lokale aandelenmarkt bij de rijke bevolkingsgroep een groeiende interesse doet ontstaan voor luxemerken zoals Rolex, Louis Vuitton en Gucci.
De Indiase bevolkingsgroep met een vermogen van minstens 1 miljoen dollar groeide vorig jaar met 11 procent aan tot 458.000 huishoudens. De volgende vijf jaar moet nog eens met een stijging met 30 procent rekening worden gehouden.
De Indiase automarkt wordt grotendeels door kleine en goedkope wagens gedomineerd. Luxemodellen vertegenwoordigen iets meer dan 1 procent van de totale verkoop, die op ongeveer 3 miljoen wagens per jaar komt.
De verkoop van Mercedes in India steeg vorig jaar met ruim 40 procent tot 11.242 auto’s. Dat cijfer kwam van een dieptepunt van 7.893 exemplaren twee jaar geleden, bij de uitbraak van de coronapandemie. Maar bij topmodellen zoals de S-Klasse, GLS en Maybach kon de Duitse groep een groei met 80 procent melden.
Groeipotentieel
Schwenk erkent dat het succes van deze topmodellen gedeeltelijk te danken was aan de pandemie, die een aantal rijkere groepen aanzette om zichzelf met de aankoop van een aantal luxeproducten te verwennen.
Anderzijds moet er volgens hem op worden gewezen dat de Indiase markt voor luxewagens een duidelijk potentieel voor een hogere groei blijft tonen. Om daarop in te spelen, wil de constructeur dit jaar in India tien nieuwe modellen lanceren.
De prestaties van Mercedes in India bleven vorig jaar echter nog steeds achter op de recordverkoop van ruim 15.500 wagens vier jaar geleden. Schwenk stelde dat de verkoop die niveaus dit jaar opnieuw zou kunnen benaderen wanneer er geen verdere verstoringen van de toeleveringsketen door een nieuwe opstoot van de coronapandemie of geopolitieke zouden moeten worden opgetekend.
“Een verlaging van de Indiase belastingen op luxewagens, die tot de hoogste ter wereld behoren, zou eveneens helpen om de verkoop te stimuleren”, voerde hij nog aan.
(kg)