Melexis lichtpuntje op donkerrode Europese beurzen

De tweede coronagolf slaat de Europese belegger de schrik om het hart. In Parijs glijdt de beurs meer dan 3 procent weg, terwijl in Frankfurt de DAX ook bijna 3 procent verliest. Het Brusselse sterrenpeloton Bel20 duikelt 2,86 procent lager.

Melexis, de producent van chips voor de autosector, ziet het vertrouwen bij de klanten en de bestellingen stijgen. Het West-Vlaamse technologiebedrijf zag tijdens het derde kwartaal het sentiment bij de klanten groeien, en in september vertaalde dat groeiend vertrouwen zich in een aanzienlijke toename in bestellingen. Het aandeel dikt 2 procent aan.

Bioscoopketen Kinepolis verliest 3,7 procent, nu duidelijk wordt dat de Vlaamse bioscopen vanaf vrijdagavond de deuren moeten sluiten. Eerder besliste de Brusselse regering al dat de vestiging in de hoofdstad ook dicht moet en De Tijd meldt woensdag dat de drie Waalse complexen nu ook vrijwillig sluiten.

Heineken dondert 4,5 procent lager in Amsterdam, na de aankondiging dat de biergroep aanzienlijk in de personeelskosten zal snijden. Er zullen banen verloren gaan en gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten, laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Hij kon evenwel geen precieze aantallen noemen.

Bpost pakt uit met een nagelnieuwe website, die ‘intuïtiever en gebruiksvriendelijker is, vertrekkend vanuit de typische informatiebehoeften van de klant’, klinkt het. Het aandeel van het postbedrijf geeft 4,2 procent prijs.

Deutsche Bank heeft in het derde kwartaal een winst gerealiseerd van 309 miljoen euro. Analisten hadden nochtans op verlies gerekend. De grootste bank van Duitsland diende verscheidene jaren zware verliescijfers te slikken. Sinds midden vorig jaar werkt de bank aan een grondige ombouw. Er werden duizenden banen geschrapt en heel wat filialen gesloten. Het aandeel keldert 4,11 procent.

De Franse supermarktketen Carrefour kon in het derde kwartaal de omzet in ons land opkrikken. De volledige groep was dan weer goed voor een wereldwijde omzet van dik 19,6 miljard euro, wat een groei van 8,4 procent betekent. ‘De beste commerciële prestatie in minstens 20 jaar’, klopt Carrefour zich op de borst, al gaat het aandeel 1,84 procent lager in Parijs.

Meer