Consumenten in de eurozone vonden massaal de weg terug naar de winkelstraat in mei, toen veel lockdowns versoepeld werden. In cijfers vrijgegeven door Eurostat, tekent zich een scherp herstel van de retailverkoop af in die maand, na rampzalige verkoopcijfers in maart en april door de pandemie.
In de 19 landen die de eurozone uitmaken, steeg de verkoop met 17,8 procent in vergelijking met april. Dat is de grootste maandelijkse stijging sinds 1999, toen de retailverkoopcijfers voor het eerst werden bijgehouden.
De verkoop in mei lag nog ‘slechts’ 5,1 procent onder de cijfers van dezelfde periode vorig jaar. economisten verwachtten dat de daling jaar op jaar 7,5 procent of eer zou bedragen, zo bleek uit een peiling van persagentschap Reuters.
In maart daalde de winkelafzet met 10,6 procent, gevolgd door nog een daling van 12,1 procent in april. Met de verkoopcijfers van mei (+17,8 procent) is het herstel stevig ingezet.
De sector die het meest geraakt werd door de winkelsluitingen was die van de kleding en schoeisel. Die verkoop ging er 147 procent op vooruit tegenover een maand eerder. In vergelijking met mei 2019 werd er nog steeds 50 procent minder verkocht.
Daarnaast hadden consumenten na het isolement vooral nood aan brandstof voor wagens (+38 procent), elektronische apparaten en meubilair (+37,9 procent) en boeken en computerapparatuur (+26,8 procent).
De online verkoop bleef groei vertonen in mei. Dat is de enige subsector in de detailhandel die geen mindere verkoopcijfers moest ondergaan.
Ons land hoorde in mei trouwens bij de grootste shoppingliefhebbers van het continent, met maandelijks stijging in de verkoop van 20 procent.