Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
In het Verenigd Koninkrijk zegt meer dan driekwart van de bedrijven dat het Brexit-akkoord van de Britse regering met de Europese Unie hen de voorbije twee jaar weinig voordeel heeft opgebracht, ondanks de triomfantelijke voorspellingen van toenmalig Brits premier Boris Johnson. Dat is de boodschap van een enquête van de British Chambers of Commerce (BCC), de koepel van het Britse bedrijfsleven.
De sectororganisatie brengt daarbij een aantal aanbevelingen naar voren om het akkoord te verbeteren. De huidige overeenkomst zou de Britse exporteurs teveel moeilijkheden bezorgen om hun goederen en diensten in de Europese Unie op de markt te brengen.
Waarom is dit belangrijk?
Volgens het rapport zou 56 procent van de Britse ondernemingen die met de Europese Unie handel drijven, problemen ervaren met de uitvoer van goederen, terwijl 45 procent knelpunten zag in de export van dienst. In het algemeen stelde 77 procent van de ondervraagde bedrijven dat het Brexit-akkoord hen niet heeft geholpen hun omzet te vergroten of uit te breiden.
Met het hoofd tegen de muur: Shevaun Haviland, directeur-generaal van de British Chambers of Commerce, benadrukt dat veel Britse bedrijven het gevoel hebben met het hoofd tegen een muur te lopen omdat er bijna twee jaar na de introductie van het akkoord nog altijd niets is gedaan om hen te helpen.
"Hoe langer de huidige problemen blijven aanslepen, hoe meer handelaren van de Europese Unie naar elders gaan en hoe meer schade er wordt aangericht", waarschuwt Haviland.
De leden van de se
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.