Meer klanten, maar minder inkomsten per klant voor Orange België

Tijdens het derde kwartaal is Orange België erin geslaagd opnieuw vlotter nieuwe klanten voor zich te winnen. Het telecombedrijf spreekt over een ‘herwonnen commercieel momentum’, al dalen de gemiddelde inkomsten per klant.

In coronatijden zette Orange een puik resultaat neer tussen juli en september. Op jaarbasis daalde de omzet heel beperkt, met 0,6 procent tot 335,3 miljoen euro. Analisten van ING hadden gerekend op een omzetdaling van 2 procent. De brutowinst steeg met 7,2 procent tot 89,4 miljoen euro, de nettowinst stoomt met 47,6 procent door tot 21,4 miljoen euro.

Als goedkopere uitdager van Proximus en Telenet wist Orange gemiddeld wat minder opbrengsten uit zijn abonnees te puren. Zowel bij de bundelklanten als bij de klanten met enkel een mobiel abonnement ging het om 3 procent minder inkomsten op jaarbasis. Prijsbreker LOVE doet het op de televisiemarkt zeer goed, want het pakket draait intussen met winst.

Minder reizen

Het bedrijf legt voorts uit dat meer klanten een goedkopere bundel kozen en dat er minder roaminginkomsten waren, omdat er minder gereisd werd. Tijdens de zomer komen er normalerwijze heel wat van die inkomsten binnen bij telecombedrijven, omdat gebruikers in het buitenland hun mobiele telefoon vaak gebruiken om pakweg Google Maps te raadplegen.

‘Ondanks de toegenomen concurrentie trok het commerciële momentum weer aan en konden we onze groei in het mobiele en het convergente segment voortzetten’, zegt Xavier Pichon, sinds 1 september de opvolger van Michaël Trabbia. Hij houdt vast aan de omzet- en winstprognoses voor dit jaar. Eerder liet Orange verstaan een iets lagere omzet te verwachten dan vorig jaar.

Meer