Meer en meer werknemers geven hun medewerkers personeelsgeschenken

Uit onderzoek van Kadonation, een Gentse start-up die bedrijven helpt bij het implementeren van een attentiebeleid, blijkt dat het aantal ondernemingen dat personeelsgeschenken geeft tijdens de eerste maanden van dit jaar met 24 procent is toegenomen in vergelijking met een jaar eerder.


Key takeaways

  • Kadonation zag het aantal personeelsgeschenken tijdens de eerste maanden van dit jaar met 24 procent stijgen.
  • De Gentse scale-up merkt de stijging op bij alle type bedrijven, maar vooral bij kmo’s.

In het nieuws: Bedrijven mogen de komende twee jaar hun personeelsleden geen loonsverhoging geven bovenop de index. Daarenboven gaan er enkele extralegale voordelen, zoals de ecocheque, op de schop. Daarom gaan werkgevers op zoek naar alternatieven om hun werknemers een extraatje te geven.

  • Bij Kadonation nam het aantal geschenken in de categorie ‘bedanking’ in de eerste maanden van 2025 toe met 24 procent.
    • Vorig jaar hebben meer dan 300.000 Belgen en Nederlanders via de start-up hun medewerkers een attentie gegeven.
  • “Het valt echt op dat bedrijven de laatste maanden extra aandacht besteden aan de prestaties van hun medewerkers. Ze begrijpen dat een slimme attentie geen fortuin hoeft te kosten om veel impact te maken”, zegt Jelle Van Roosbroeck, medeoprichter van Kadonation. “Zeker nu loonsverhogingen minder vanzelfsprekend zijn, zetten werkgevers steeds vaker in op kleine, doordachte momenten van waardering om hun teams betrokken en gemotiveerd te houden.”
    • De Gentse scale-up merkt de stijging op bij alle type bedrijven, maar vooral bij kmo’s. Kadonation verwacht dat die zich heel dit jaar zal doorzetten.
  • Van Roosbroeck voegt eraan toe dat de werkgevers ook vaker inzetten op themadagen en speciale gelegenheden om medewerkers in de bloemetjes te zetten.
    • “Dagen zoals Complimentendag of de Dag van de Medewerker waren dit jaar groter dan ooit. Elk van die themadagen kende een groei met dubbele cijfers ten opzichte van 2024. Ook voor verjaardagen tasten werkgevers dieper en vaker in de buidel”, aldus de medeoprichter van Kadonation.
    • Ook Pasen kent een opvallende heropleving. Na enkele jaren van lichte daling ziet het Gentse bedrijf opnieuw een toename van paasgerelateerde cadeaus. Vooral het inclusieve assortiment, waarin Pasen eerder gepositioneerd wordt als lente, steeg dit jaar met 27 procent.
    • “In de periode rond Pasen kiezen steeds meer werkgevers voor een geschenk met een brede, neutrale insteek, die meer de lentevibes heeft dan het katholieke Pasen. En uiteraard hoort daar chocolade bij, maar ook bloemen of bloembollen. Inclusiviteit blijft in ons land aan belang winnen: ook het Suikerfeest staat nu vast op de agenda van veel bedrijven”, besluit Van Roosbroeck.

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.