Meer bedrijfswagens in pandemiejaar

U zou denken dat een lockdown en thuiswerk ons doet nadenken over bedrijfswagens. Dat is ook zo: er zijn nooit meer bedrijfswagens op de weg gespot.

In 2020 had een op vijf bedienden een bedrijfswagen. Dat weet hr-specialist Acerta. Dat is een stijging met 5 procent, toch opvallend in een jaar waarbij de auto grotendeels aan de kant moest blijven.

Bedrijfswagen koning

Bijna acht op de tien woon-werkverplaatsingen (78,3 %) in 2020 gebeurden (minstens deels) met de privé- of bedrijfsauto. In 2019 was dat in 77,5 % van de pendeltrajecten het geval.

‘Uiteraard reed de Belg door het vele thuiswerk veel minder kilometers van en naar het werk. Dat thuiswerk zal dit jaar geleidelijk evolueren naar een hybride model van afwisselend wel en niet naar kantoor. Voor vele van die verplaatsingen zullen werknemers nog steeds de (bedrijfs)wagen blijven nemen, al dan niet in combinatie met de fiets. Dat hoeft op zich niet slecht te zijn. Als we in de toekomst maar twee keer per week naar kantoor rijden in plaats van vijf, vermindert het aantal afgelegde pendelkilometers aanzienlijk’, zegt Charlotte Thijs van Acerta.

Daarnaast zijn er ook steeds meer groene auto’s in het private bedrijfswagenpark. Er is dus zeker een duurzame reflex. Toch pleit Thijs om de automatische koppeling tussen een functie in een bedrijf en een bedrijfswagen los te laten.

Meer fietsers op de baan

Er was ook goed nieuws voor de tweewielers: een op drie werknemers neemt op zijn minst voor een deel van het pendeltraject de fiets. Ook de fiets krijgt dus een duwtje in de rug. De combinatie met de auto blijft dominant. Fietsvergoedingen hebben duidelijk een goede invloed op de fietserspopulatie. Een op de vijf werknemers geniet al van een fiscaal voordelige fietsvergoeding per getrapte kilometer. Het aantal fietsvergoedingen is op vijf jaar met maar liefst 60 % gestegen: van 12,5 % in 2015 naar 20 % in 2020.

‘De fiets is niet meer weg te denken uit het mobiliteitspalet. De fiets is een flexibel, milieuvriendelijk vervoermiddel en dankzij de e-bikes kunnen werknemers ondertussen ook  grotere pendelafstanden aan’, aldus Thijs. ‘Een deel van de populariteit kan ook te verklaren zijn doordat overheden de afgelopen jaren letterlijk en figuurlijk de baan vrijgemaakt hebben voor de fiets, waarbij fietssnelwegen en betere fietspaden het fietscomfort vergroot hebben.’

Beeld: Rutger van der Maar

Lees ook:

Meer