Mediahuis stapt volledig uit puzzelboekjes van Denksport

De krantengroep Mediahuis verkoopt zijn belang van 30 procent in Keesing, de uitgever van onder andere Denksport, aan de Britse investeerder BC Partners. Ook het investeringsfonds Ergon, dat 60 procent van de groep bezat, verkoopt zijn aandelen.

De prijs van de deal is niet bekend gemaakt, maar volgens De Tijd, dat het nieuws als eerste bracht, loopt die op tot 350 miljoen euro.

Mediahuis kreeg de boekjes in handen door de overname van Telegraaf Media Groep, dat onder andere de Nederlandse krant De Telegraaf uitgeeft, in 2018. Ergon kocht in 2017 een belang van 70 procent in Keesing. Later zakte dat naar 60 procent omdat het management 10 procent van de aandelen zelf terugkocht.

Meerwaarde

Het management van Keesing investeert nu ook in de nieuwe constructie, Ergon en Mediahuis stappen allebei uit en boeken daar een forse meerwaarde op. Bij de verkoop aan Ergon was Keesing nog 150 miljoen euro waard, nu ligt die waardering veel hoger.

Keesing is de uitgever van puzzelboekjes als Denksport, De Puzzelaar en PuzzleLife in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf is goed voor een jaarlijkse omzet van 156 miljoen euro en een winst van 33 miljoen.

Meer