Mediahuis neemt grootste mediagroep van Luxemburg over

Mediahuis, de uitgever van de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard, heeft de Luxemburgse mediagroep Saint-Paul Luxembourg overgenomen. Hoeveel de Belgische groep neertelt, is onduidelijk.

Saint-Paul Luxembourg is de uitgever van onder meer Luxembourg Times, Télécran, Contacto en Luxemburger Wort, de oudste krant van het Groothertogdom. Dat laatste medium staat bekend als kwaliteitskrant en is in Luxemburg marktleider met dagelijks 150.000 lezers via de gedrukte krant en meer dan 100.000 lezers via de nieuwssite.

Minderheidsbelang

‘De overname zal Saint-Paul Luxembourg in staat stellen om haar digitale transformatieproject te versnellen en om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen waarbij het ten volle gebruik kan maken van de expertise en schaal die Mediahuis te bieden heeft’, zo zegt de Belgische mediagroep maandag. In Luxemburg blijven de huidige CEO en hoofdredacteurs aan de slag.

Over de financiële details van de overname, wil Mediahuis niets zeggen. Wel blijft de voormalige eigenaar Lafayette via een minderheidsparticipatie ‘betrokken bij de verdere ontwikkeling van de groep’. ‘Het gaat om een belang van minder dan 5 procent. De verhoudingen tussen de drie huidige aandeelhouders veranderen nauwelijks’, zegt woordvoerster An Steylemans. Dat zijn dan Mediahuis Partners, Concentra en VP Exploitatie, die samen Mediahuis vormen.

Lokale verankering

‘Mediahuis gelooft onvoorwaardelijk in de kracht van een sterke en onafhankelijke journalistiek. De nieuwstitels van Saint-Paul Luxembourg, waaronder Luxemburger Wort, zijn dan ook een mooie uitbreiding van ons merkenportfolio’, zegt Mediahuis-CEO Gert Ysebaert. ‘Wij zijn trots dat onze groep vanaf nu onderdak biedt aan drie vooraanstaande kwaliteitskranten in de Benelux: De Standaard in België, NRC Handelsblad in Nederland en Luxemburger Wort in het Groothertogdom Luxemburg.’

Volgens de voorzitter van Lafayette, Pit Hentgen, is Mediahuis een ‘ideale partner’ en is de groep ‘solide, innovatief en respectvol’. ‘Dit maakt dat het DNA van onze beide organisaties goed bij elkaar aansluit. Het partnerschap met Mediahuis staat er borg voor dat Saint-Paul Luxembourg als grootste Luxemburgse mediagroep haar identiteit en lokale verankering zal behouden.’

Meer