Sinds Mark Zuckerberg de naam van zijn bedrijf heeft veranderd in Meta, wordt het begrip metaverse te pas en te onpas in de mond genomen. Toch is een virtuele universum verre van nieuw. De vernieuwde aandacht voor het metaverse kan wel talloze investeerders aantrekken.
LinkedIn-medeoprichter Reid Hoffman was in een interview met CNBC bijzonder enthousiast over het metaverse. Volgens hem is de virtuele wereld al lang aanwezig in ons leven: “Het internet is een vroege versie van het metaverse. Het evolueert gewoon en maakt zich klaar om een groter deel van ons dagelijks leven te worden,” zei hij.
Een digitale ontmoetingsplaats
“De interessante vraag is wanneer de sci-fi-visie van het metaverse, waarbij grote aantallen mensen zich in een meer immersieve omgeving bevinden, zal beginnen,” aldus de medeoprichter van LinkedIn. Naarmate meer en meer mensen zich aansluiten, zal het metaverse als ontmoetingsplaats groeien. Bezoekers zullen er elkaar kunnen ontmoeten voor hun plezier, maar ook om zich te ontspannen, virtuele concerten bij te wonen, enz.
Volgens Hoffman zal er veel geïnvesteerd worden in het metaverse. “Ik denk dat we in een enorme nieuwe cyclus zitten”, klonk het.
Bedrijven storten zich op het metaverse
Het concept van het metaverse staat in de schijnwerpers sinds de naamsverandering van Facebook, maar toch bestaat het al vele jaren. Een ongelukkige associatie die bij sommigen de vrees heeft doen ontstaan dat de problemen die op het grootste sociale netwerk ter wereld zijn geconstateerd (verspreiding van nepnieuws, intimidatie, illegale handel) zich in het metaverse zouden kunnen herhalen. Helaas zijn deze angsten gegrond, maar het is niet noodzakelijk de schuld van Meta – hoewel er instrumenten moeten komen om het gedrag in dit digitale universum te reguleren.
Het metaversum zou niettemin verschillende revoluties op gang moeten brengen, zowel op sociaal als op economisch vlak. Merken haasten zich nu al om aan het avontuur deel te nemen en aarzelen niet om miljoenen dollars uit te geven om digitale producten (skins, NFT’s) in het metaverse te verkopen of om er reclame te maken. Al is het nog niet voor iedereen duidelijk wat het metaverse juist inhoudt.
Het zal zeker nog enkele jaren duren voordat we alle mogelijkheden van het metaversum ontdekken. Dat is althans wat Tesla CEO Elon Musk denkt, en hij gelooft dat Web3 – een andere naam voor het metaverse – vooralsnog slechts een marketingterm is. “Ik vraag me af hoe de toekomst er over 10, 20 of 30 jaar uit zal zien. 2051 lijkt wel heel futuristisch!”, tweette hij.
(ns)(jvdh)