McDonald’s werft massaal aan in coronajaar

Dat het een moeilijk jaar geweest is, dat benadrukte Stephan De Brouwer van McDonald’s België tijdens de jaarlijkse persconferentie. Toch openden er tien extra hamburgerrestaurants, goed voor enkele honderden jobs.

Net zoals zoveel anderen zag McDonald’s, de grootste fastfoodketen van het land, een groot stuk van de restaurants gesloten door de coronarisis. Het effect daarvan zal u Stephan De Brouwer niet horen ontkennen. ‘Een zeer moeilijk jaar’, klinkt het dan ook direct. Maar McDonald’s probeerde toch nog de meubelen te redden.

Geen omzetcijfers

De verliescijfers in aantal klanten verschillen sterk over de verschillende vestigingen. Van 90 procent tot slechts 30 procent, afhankelijk van het hamburgerrestaurant. Maar omzetcijfers, die worden niet gecommuniceerd. Wel wil De Brouwer kwijt dat de Belgische restaurants het net iets minder goed doen dan McDonald’s over de hele wereld bekeken.

‘Niet overal moesten de restaurants gesloten worden, dat is waarom. We zijn niet ontevreden over dit jaar, gezien de omstandigheden’, klinkt het. McDonald’s België hield dan ook 75 procent van het personeelbestand uit de tijdelijke werkloosheid.

Nieuwe restaurants

Daarnaast startte de keten ook nog eens tien nieuwe restaurants op. En het is met de uitbreiding nog niet gedaan, dit jaar openen er ook al negen. Daar hoort 365 man personeel bij, die allen ‘een gedegen opleiding kregen in het afgelopen jaar.’ Er komen alvast nieuwe restaurants in Turnhout en Hasselt. Enkel in Oostende moest een McDonald’s sluiten, omdat er nabij eentje opende.

Ze kijken in het huis van de gouden M dus met enige hoop naar de toekomst. ‘We hebben gemerkt tijdens de crisis dat mensen vooral het sociale aspect hebben gemist, meer dan het eten’, klinkt het bij De Brouwer. De restaurants zetten dus zeker in op afhaal, maar zullen zo snel mogelijk volledig heropenen.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.