McDonald’s heeft in Nederland een opmerkelijke campagne gelanceerd. De fastfoodketen plaatste op verschillende plaatsen in Nederland rode en gele borden zonder tekst, foto’s of logo’s op. Wel verspreiden de borden de geur van frietjes van McDonald’s.
Context: McDonald’s heeft een van de meest herkenbare logo’s ter wereld. Volgens de fastfoodketen is echter ook hun geur zeer herkenbaar, en dat wilden ze eens testen.
In het nieuws: Zowel in Leiden als in Utrecht dook er recent een bizar reclamebord op dat volledig rood was aan de ene kant en geel aan de andere kant. Op het eerste zicht leek het nergens reclame voor te maken. Wie er dichter dan vijf meter vandaar komt, merkt echter iets opvallend. De borden ruiken namelijk naar frieten uit McDonald’s. Het bedrijf wou zo testen of die geur even herkenbaar was als hun logo. Uit een promovideo die McDonald’s online zette van de actie, blijkt het alvast een succes te zijn geweest.
- De naar frieten ruikende borden zijn telkens op 200 meter afstand van een McDonald’s geplaatst. Zo kunnen de mensen die zin krijgen in frieten meteen hun honger gaan laven in het nabijgelegen restaurant.
- “Bij McDonald’s draait alles om Good Times. We zijn bekend om onze onderscheidende merkeigenschappen, omdat ze vooral visueel zijn. Het is bewezen dat geur effectiever is in het oproepen van heldere en emotionele herinneringen dan beelden. Met het oproepen van dit volgende zintuig in onze advertenties hebben we een nieuwe manier gevonden om mensen te herinneren aan Good Times bij McDonald’s”, legt Stijn Mentrop-Huliselan, CMO McDonald’s Nederland, uit in de persmededeling.