McDonald’s maakt eindelijk komaf met plastic prullen in Happy Meal

McDonald’s kondigt het einde van de plastic speeltjes aan die bij zijn kindermenu Happy Meal steken. De fastfoodketen gaat ze vervangen door duurzame alternatieven die biologisch afbreekbaar of makkelijker te recycleren zijn.

Sinds eind jaren zeventig zit in de bekende rode doos van een Happy Meal een speeltje dat vaak te maken heeft met de lancering van een animatiefilm, zoals Space Jam. Sommige figuurtjes ontpoppen zich tot verzamelobjecten voor jonge en minder jonge liefhebbers, maar de minder succesvolle reeksen leveren een hoop onrecycleerbaar afval op. Het speelgoed bij een Happy Meal is immers doorgaans gemaakt van nieuw, en vaak hard, plastic op basis van fossiele brandstoffen.

Plastic berg

McDonald’s geeft zelf cijfers over hoe groot de milieu-impact daarvan is. De fastfoodketen hoopt tegen eind 2025 het gebruik van plastic met 90 procent te verminderen tegenover 2018 en dat komt overeen met ruim 650.000 particulieren die elk jaar plastic elimineren uit hun leven. “Dat is min of meer de volledige bevolking van Washington DC”, geeft het bedrijf als vergelijking.

Die berekening gaat uit van ongeveer 100 kilo plastic per persoon per jaar. Dat betekent dat de speeltjes in de Happy Meals momenteel goed zijn voor 71.500 ton plastic per jaar en dat McDonald’s daarvan jaarlijks 65.000 ton hoopt te elimineren.

“Vanaf nu, en gefaseerd over de hele wereld tegen het einde van 2025, is het onze ambitie dat elk speelgoed dat in een Happy Meal wordt verkocht, duurzaam zal zijn, gemaakt van meer hernieuwbare, gerecycleerde of gecertificeerde materialen zoals biogebaseerde en plantaardige materialen en gecertificeerde vezels”, belooft de hamburgerketen. Testen met actiefiguurtjes van DC Comics in karton zijn aan de gang. (mah)

Lees ook: Coca-Cola gaat enkel nog gerecycleerd plastic gebruiken in België

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.