Twee Nederlandse consumentenkoepels lanceren een ongeziene claim tegen Samsung. De Zuid-Koreaanse techreus belemmerde tussen 2013 en 2018 de vrije marktwerking bij de verkoop van televisies in Nederland, waardoor consumenten in totaal ruim 500 miljoen euro te veel hebben betaald, zo betogen de organisaties.
Waar het om gaat: Samsung Electronics Benelux werd in 2021 door de Nederlandse marktwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor 39 miljoen euro beboet wegens het beperken van de concurrentie in de periode 2013-2018. Die boete werd onlangs door een rechter bevestigd.
Letterlijk: “Samsung heeft de vrijheid van detailhandelaren beperkt om zelf hun online consumentenprijzen van televisies te bepalen”, zegt de ACM. “Dit deed Samsung onder andere door de consumentenprijzen van haar detailhandelaren te monitoren en in te grijpen als televisies volgens Samsung tegen een te lage prijs aangeboden werden. Samsung verwachtte dat haar detailhandelaren de prijsinstructies zouden opvolgen. Daardoor hebben consumenten niet ten volle kunnen profiteren van de prijsconcurrentie tussen de detailhandelaren.”
“Niet alleen kopers van Samsung betaalden te veel”
Een stap verder: De Consumentenbond en stichting Consumenten Competition Claims laten het daar niet bij en willen nu via de rechter compensatie afdwingen voor gedupeerde Nederlandse consumenten. Ze spreken van een totale schade van liefst 500 miljoen euro.
- “Iedereen die tussen 2013 en 2018 een televisie kocht, betaalde te veel. En dat geldt niet alleen voor Samsung-televisies, maar voor alle merken. Dat te veel betaalde geld moet Samsung terugbetalen, vinden wij”, zegt Sandra Molenaar, de directeur van de Consumentenbond, in een mededeling.
- “Gemiddeld betaalden consumenten 12 procent te veel voor een Samsung-televisie, met uitschieters tot wel 29 procent. De totale schade bedraagt naar schatting meer dan 500 miljoen euro. Een grote groep consumenten is in Nederland door Samsung gedupeerd”, zegt voorzitter Bert Heikens van Stichting Consumenten Competition Claims.
Concreet: De twee organisaties roepen de Nederlandse consumenten die zich gedupeerd voelen om zich gratis aan te sluiten bij de actie.
- “Consumenten die tussen 9 januari 2013 en 7 december 2018 in Nederland een televisie kochten bij een (web)winkel, kunnen meedoen. Dat geldt ook voor consumenten die een ander merk televisie kochten”, zeggen ze.
- De organisaties laten zich bijstaan door het advocatenkantoor Scott+Scott en de rechtszaak wordt gefinancierd door het bedrijf CF Taupe Ltd.
- Als de zogeheten “televisie-claim” tot een compensatie leidt, dan draagt de consument maximaal 25 procent af als vergoeding voor de organisatie van de massaclaim. Leidt de claim tot niets, dan hoeft de consument niets te betalen.