‘Marktaandeel van Huawei keldert in 2021’

Isopix

Chinese smartphonemaker Huawei verliest aan toptempo marktaandeel wereldwijd. Dat is de conclusie van onderzoeksbureau TrendForce.

Vier procent marktaandeel, dat is wat er volgend jaar nog zou overblijven van het powerhouse dat Huawei de laatste jaren is geweest. Had de Chinese producent in 2019 nog 17 procent van de wereldmarkt in handen, dan wordt dat in sneltempo gereduceerd tot diep in de enkele cijfers.

Het Honor-effect

TrendForce ziet drie oorzaken voor de cijfers. Enerzijds heeft Huawei recent zijn low-end smartphonemerk Honor verkocht. De resultaten daarvan zullen pas in 2021 te zien zijn, maar verwacht wordt dat daarmee zowat 2 procent van het marktaandeel mee verhuist naar de nieuwe eigenaars.

Daarnaast kampt Huawei natuurlijk met een materiaalprobleem. Door de ban van de Verenigde Staten kan het Chinese merk nog steeds moeilijk bepaalde chips van Amerikaanse makelij te pakken krijgen. Huawei staat op de zwarte lijst van de Verenigde Staten omdat de huidige president, Donald Trump, de Chinezen beticht van spionage.

Dat heeft trouwens ook momenteel nog gevolgen voor de productie van Honor-smartphones. Zolang die nog vasthangen aan het oorspronkelijke moederbedrijf, deelt dat merk in de klappen.

Andere merken winnen

Maar dat geldt niet voor de bouwers van verschillende andere nieuwe merken. Zo is Xiaomi, ook een Chinees merk, stevig in opmars. Dat wint volgens TrendForce zowat 5 procent marktaandeel ten opzichte van 2019, van 9 naar 14 procent.

Er zijn echter nog kapers op de kust. Naast Apple, dat uiteraard ook een aantal ex-Huawei-kopers afsnoept, zijn er enkele andere merken langzaam maar zeker Huawei voorbijgesprongen. Oppo wipt van 10 naar 14 procent. VIVO van 8 naar 11 procent.