In 2019 begon Prosus met noteren op de beurs. De geschiedenis achter het bedrijf loopt echter al veel langer. Prosus is namelijk een afsplitsing van het moederbedrijf ‘Naspers’, een Zuid-Afrikaanse mediagroep met wereldwijde activiteiten. Naspers besliste om haar internet gerelateerde activiteiten in een aparte groep te verzamelen en zo ontstond Prosus. Het moederbedrijf is nog steeds de meerderheidsaandeelhouder op vandaag.
Prosus omschrijft zichelf als ‘internetgroep’ die investeert in technologie. Wanneer je een kijkje neemt in de investeringsportefeuille, zal je zien dat er heel wat te vinden is. Ongeveer 80 bedrijven zijn (deels) in handen van de groep, zowel beursgenoteerde als private bedrijven. De soorten internetbedrijven waar Prosus in participeert, zijn grofweg op te delen in de volgende categorieën:
- Maaltijdleveringen
- Betalingen en FinTech (Financiële Technologie)
- Sociale- en internetplatformen
- EdTech (technologie ter ondersteuning van onderwijs)
- Reizen
- Etail (Online Retail)
Een belangrijke positie van Prosus is die in het Chinese Techbedrijf ‘Tencent’. Door het grote succes van de Chinese speler en de vroege investering door Naspers, is het verreweg de grootste positie van Prosus. Andere investeringen van de groep zijn zeker substantieel, maar worden overschaduwd door de enorme marktwaarde van de positie in Tencent.