Marketinglegende Phil Schiller stopt deels bij Apple: hij maakte de iPod iconisch

Phil Schiller, marketingtopman bij Apple, neemt een stapje terug en gaat wat minder werken. Schiller is vooral bekend als de man van de iPhone, maar 15 jaar geleden deed hij wellicht de belangrijkste bijdrage ooit bij de productie van de iPod.

De naam Phil Schiller zegt u misschien niet veel, maar voor Apple-aficionado’s is hij bijna even bekend als CEO Tim Cook. Op dinsdag kondigde het concern aan dat Schiller zich zal terugplooien op persoonlijk werk, maar wel nog aan Apple verbonden blijft. Hij krijgt bij de techgigant de status van Apple Fellow.

Apple Fellow

De eretitel Apple Fellow wordt niet zomaar gegeven, het is zowat het eredoctoraat van Apple. Als iemand van de huidige medewerkers die verdient, zal het wel Schiller zijn. Hij werkt sinds 1997 bij Apple, waar hij onder andere de iPod heeft helpen ontwikkelen.

Schiller is geen designer, hij is marketeer, maar zat wel bij op de productiemeetings van de iPod. Toen het ingenieursteam het clickwheel van de iPhone, het kenmerkende wieltje van de MP3-speler, voorstelde, hakt Schiller dan en daar de knoop door. De iPhone katapulteerde Apple van een alternatief kwaliteitsmerk naar mainstreamentertainmentmaker.

Team Jobs

Dat maakt trouwens van Schiller een van de laatste Apple-executives die er al werkte toen de originele iPod werd voorgesteld, toen nog in team Jobs. Maar Schiller is er intussen zestig en wil zich meer toeleggen op zijn familie en persoonlijke projecten. Hij blijft wel aan de slag bij Apple.

Zijn laatste jaar bij Apple was niet evident. Het was bijvoorbeeld deels aan Schiller om van de Apple-hoogmis WWDC, gecanceld door het coronavirus, toch een succes te maken, en dat deed hij ook. Het jaarlijkse Apple-event WWDC, elk jaar goed voor een barrage aan media-aandacht en een bullrun op tickets voor een zitje in het Steve Jobs-theater, moest deze keer noodgedwongen digitaal gaan.

De presentatie van de iPhone 11 is nog van zijn hand, nu geeft Schiller de fakkel door aan productmarketeer Greg Joswiak Ook hij heeft intussen al 20 jaar bij Apple achter de kiezen.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20