Mark Zuckerberg: ‘AR-bril zal je teleporteren’

Augmented reality-brillen waarmee we onszelf over de hele wereld kunnen ‘teleporteren’ zonder ons huis te verlaten, kunnen volgens Mark Zuckerberg binnen tien jaar helpen de klimaatverandering te bestrijden.

De stichter en CEO van Facebook voorspelt dat virtual reality (VR) en augmented reality (AR) de ‘toekomst van sociale belevingen’ zullen worden en de volgende stap zijn na de smartphone. Bij VR wordt de gebruiker volledig ondergedompeld in een kunstmatige wereld, terwijl AR virtuele objecten bovenop de echte wereld toont. 

‘In plaats van iemand te bellen of te videochatten, knip je gewoon met je vingers en teleporteer je jezelf, en zit je daar in hun zetel en voelt het alsof je daar samen bent’, zei Zuckerberg aan de podcast The Information 411. 

‘Het zal niet alleen een videochat zijn waar je de persoon kunt zien; je zult echt in staat zijn om met hen te communiceren. Je zult in staat zijn om games of andere objecten te pakken en er interactie mee te hebben en samen werk gedaan te krijgen en spelletjes te spelen’, voegde hij eraan toe. 

‘Beter voor de planeet’

Facebook zal, samen met brillenmerk Ray-Ban, dit jaar naar verwachting zijn eerste AR-bril op de markt brengen. Opvallend: de techreus merkte vorig jaar op dat een bril met ‘echt goede’ interactieve augmented reality nog wel ‘5 tot 10 jaar’ op zich laat wachten. Maar ook in VR heeft het bedrijf intussen veel geïnvesteerd. Zo kocht Facebook VR-brillenmaker Oculus in 2014 voor 2,3 miljard dollar in cash en aandelen.

‘Natuurlijk zullen er auto’s en vliegtuigen blijven bestaan. Maar als we meer kunnen teleporteren, elimineren we niet alleen het woon-werkverkeer en andere dingen die ons individueel belemmeren, maar ik denk dat het ook beter is voor de maatschappij en voor de planeet als geheel’, zei Zuckerberg nog aan The Information 411. 

Lees ook:

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.