Maaltijdboxen verkopen 45 procent minder dan tijdens corona: “Iedereen die het wilde proberen, heeft dat gedaan”

Maaltijdboxen verkopen 45 procent minder dan tijdens corona: “Iedereen die het wilde proberen, heeft dat gedaan”
Foto’s: Daniel Acker/Bloomberg via Getty Images en Vlerick Businesss School

Maaltijdboxen, een van de hypes tijdens de coronacrisis, kennen een terugval van 45 procent. Professor Retail Management aan de Vlerick Business School Gino Van Ossel gelooft niet dat het concept zal verdwijnen, maar ziet wel een markt in verandering.


Beluister hier het volledige interview met professor Van Ossel:


De essentie: De terugval die de markt nu kent, zal zich niet zo hard doorzetten, voorspelt Van Ossel. De financiële resultaten van bedrijven als HelloFresh blijven goed. Er zit echter wel consolidatie aan te komen.

  • “Een bedrijf als HelloFresh geeft in het begin bijzonder veel geld uit aan marketing. Veel mensen laten zich overtuigen om het eens een keertje te proberen. Maar een aantal van die mensen stopt met het kopen van maaltijdboxen na verloop van tijd. Sommigen na de proefperiode, maar bij anderen is dat na zes maanden of een jaar”, zegt Van Ossel
  • “Op een bepaald moment heeft iedereen die het weleens wou proberen, het ondertussen geprobeerd. En wie het nog niet geprobeerd heeft, staat er waarschijnlijk niet voor open. Dat betekent dat de instroom van nieuwe klanten gaat vertragen. Als er tegelijkertijd een aantal klanten afhaken, dan verlies je klanten.”

Het concept verfijnen

  • “Voor HelloFresh is de concurrentie toegenomen. Maaltijdboxen vallen onder het ready to cook-segment, wat maar heel beperkt bestond in de supermarkten. Vandaag is er een aanbod dat doorgaans goedkoper is. Men moet dan het concept verfijnen, en komt dan met een premium-variant van de maaltijdbox. De financiële resultaten evolueren wel positief, dus er is wel degelijk een markt voor.”
  • Van Ossel kijkt naar de toekomst: “Men gaat bedrijfsmatig in een volgende fase terecht komen: consolidatie. Er zullen minder spelers overblijven. Het is een markt in transitie. Als die hyperinflatie voorbij is, zal dat ook weer wat helpen.”
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00