HelloFresh profiteert van coronacrisis

De maaltijdbezorger HelloFresh zag zijn klantenbestand het afgelopen kwartaal met 68 procent toenemen in vergelijking met een jaar eerder. Het bedrijf maakte ook voor de tweede keer in zijn geschiedenis winst.

HelloFresh levert dozen met ingrediënten aan huis waar mensen dan hun eigen avondmaal mee kunnen maken. De recepten worden bijgevoegd. Het Duitse bedrijf is de marktleider in zijn sector.

Net als andere maaltijdleveranciers heeft HelloFresh geluk met de coronacrisis. Nu iedereen thuis moet blijven en niet meer kan gaan uit eten, wordt er meer eten besteld. Ook onder meer Deliveroo en Uber Eats lieten al weten dat ze beter presteren in deze periode.

Hogere vooruitzichten

De maaltijdboxenleverancier bereikte 68 procent meer klanten, wat het totaal aantal klanten op 4,18 miljoen brengt. De omzet steeg met 66 procent naar 700 miljoen euro. De winst steeg naar 63 miljoen euro, tegenover een verlies van 26 miljoen euro een jaar geleden. Het is nog maar de tweede keer dat HelloFresh winst maakt. De eerste keer was in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Het bedrijf stelt zijn vooruitzichten voor het komende jaar bij door de coronacrisis. Waar het eerst een omzetgroei van 22 tot 27 verwachtte, rekent het nu op de helft meer omzet tegen het einde van het jaar. Ook de winstmarge, de verhouding tussen winst en omzet, stijgt van 5,5 procent naar 10 procent.

De Duitsers doneerden ook 3 miljoen euro aan Belgische voedselbanken. Ze doneerden sowieso al overgebleven maaltijdboxen aan voedselbanken en trokken nu extra middelen uit door de coronapandemie.

Meer