De meeste autobezitters rijden met een nieuwe wagen langer dan een jaar. Toch verschijnen een aantal exemplaren al binnen een periode van twaalf maanden op de occasiemarkt. Dat geldt vooral voor luxewagens. Dat blijkt uit een studie van het autoplatform iSeeCars.com, gebaseerd op een analyse van meer dan 46 miljoen autoverkopen over een periode van vijf jaar in de Verenigde Staten.
De onderzoekers merken op dat 3,4 procent van de nieuwe exemplaren op de Amerikaanse automarkt binnen een periode van twaalf maanden een nieuwe eigenaar hebben. Bij de luxewagens loopt dat cijfer op tot meer dan 10 procent.
C-Klasse
“De luxemodellen van de Duitse en Britse constructeurs krijgen het vaakst binnen het jaar na aankoop een nieuwe eigenaar,” benadrukt Sara Ramirez, analiste bij Luxury Daily. “Acht van de tien meest verkochte modellen behoren toe aan luxemerken.”
De eerste plaats wordt ingenomen door de C-Klasse van de Duitse autobouwer Mercedes-Benz. Binnen de eerste twaalf maanden na de aankoop bleken 12,4 procent van deze wagens te zijn doorverkocht. BMW, nog een Duitse constructeur, is in de top tien het meest vertegenwoordigd. De 3-Serie van BMW staat met een score van 11,8 procent op de tweede plaats. De modellen X1 en X3 van BMW volgen respectievelijk op een zesde en zevende positie.
“Daarnaast zijn ook drie Britse luxewagens in de top tien terug te vinden,” betoogt Ramirez. “De Land Rover Discovery Sport staat op een vierde plaats, gevolgd door de Mini Clubman (vijfde) en de Jaguar XF (negende). Nissan wordt vertegenwoordigd door de modellen Versa Note (achtste) en Versa (tiende).”
“Een snelle doorverkoop was er ook bij Porsche, Audi, Maserati en Cadillac. Die merken haalden eveneens een score boven het gemiddelde van 3,4 procent. Bovendien kan men vaststellen dat in de top van de rangschikking vier suv-types staan.”
Basismodellen
“BMW en Mercedes zetten hun dealers vaak aan om nieuwe auto’s als leasingvoertuigen te gebruiken,” geeft Julie Blackley, communicatiemanager bij iSeeCars, een gedeeltelijke verklaring voor het fenomeen. “Deze wagens worden minder dan een jaar gebruikt en vervolgens verkocht. Dat stimuleert op zijn beurt de nieuwe verkopen van de merken.”
“We stellen verder vast dat vooral basismodellen sneller opnieuw op de markt komen,” zegt Blackley nog. “Dit suggereert dat vele consumenten wel prestige willen, maar tegelijkertijd budgetlimieten hebben. Het fenomeen zou ook kunnen betekenen dat deze basismodellen uiteindelijk toch niet de luxe bieden die de oorspronkelijke kopers zochten.”