Het Zwitserse concern Compagnie Financière Richemont, verkoper van luxeproducten, heeft tijdens de eerste helft van zijn boekjaar onder impact van de coronapandemie minder omzet en winst gemaakt. Het bedrijf zegt echter tijdens het tweede kwartaal, dat eind september werd afgesloten, tekenen van herstel te hebben gezien. Dat was vooral te danken aan de omzet op de Chinese markt en online verkopen.
Richemont boekte tijdens de eerste helft van zijn boekjaar een omzet van bijna 5,48 miljard euro. Dat is 25,9 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst daalde van 869 miljoen euro naar 159 miljoen euro.
China
Ondanks de dalende cijfers zegt Richemont – verkoper van onder meer juwelen, horloges, schrijfmateriaal en kleding – toch een aantal positieve elementen te zien. Tijdens het tweede kwartaal kon immers een duidelijke verbetering in de situatie worden gemeld.
Tijdens het eerste drie maanden van het jaar moest het bedrijf een omzetdaling met 47 procent melden, maar die achteruitgang kon de daaropvolgende drie maanden tot 5 procent worden beperkt. Bovendien kon Richemont, eigenaar van merken zoals Cartier en Van Cleef & Arpels, in China over de voorbije zes maanden een omzetgroei met 78 procent melden.
‘De coronacrisis heeft ook op de prestaties van Richemont een grote impact gehad,’ geeft Johann Rupert, voorzitter van het Zwitserse concern, in een commentaar op de cijfers toe. ‘Naarmate de restricties van de lockdowns werden versoepeld, kon echter een geleidelijke verbetering van de verkoop worden opgetekend. Daardoor kon de omzetdaling tijdens het tweede kwartaal sterk worden beperkt.’
‘Op nagenoeg alle regionale markten van de wereld kon Richemont de impact van het coronavirus voelen,’ zegt Rupert nog. ‘Alleen in China kon een groei worden gemeld, waardoor uiteindelijk de Aziatische markt een enkelcijferige inkrimping vertoonde. In alle andere regio’s was er een achteruitgang met dubbelcijferige percentages.’
‘Europa en Japan werden het zwaarst getroffen. Vooral Frankrijk, Italië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk leden onder een daling van de toeristische activiteiten. De bijdrage van Europa in de totale groepsomzet viel tot 22 procent terug, tegenover 30 procent de eerste helft van vorig jaar.
Online
‘De digitale activiteiten toonden de sterkste weerstand tegen de impact van de coronapandemie,’ voert Rupert aan. ‘In eerste instantie moest ook hier een ongunstige invloed worden gemeld omdat een aantal distributiecentra tijdelijk moesten worden gesloten om een mogelijke verspreiding van het virus tegen te gaan. Maar wanneer dat probleem was opgelost, konden de digitale activiteiten opnieuw een groei melden.’
Dat was volgens het bedrijf mede te danken aan initiatieven zoals de Watch Show on the Cloud en Watches & Wonders Shanghai, waardoor de horlogemerken van de groep hun producten op de Chinese markt konden voorstellen.
Bovendien opende Richemont voor horlogemerken zoals IWC Schaffhausen, Jaeger-LeCoultre, Panerai, Piaget en Vacheron Constantin flagship-stores in het Tmall Luxury Pavilion, een online winkelcentrum van de Chinese groep Alibaba.
Onder meer door die inspanningen kon de online divisie tijdens het tweede kwartaal een omzetgroei met 2 procent melden.