De maker van de Oculus-headset heeft een nieuw type virtualrealitybril ontwikkeld die wel erg doortastend te werk gaat: als de drager in het spel sterft, sterft hij of zij ook in de werkelijkheid.
Sterven in het echte leven als je dood bent gegaan in een game: nieuwe, lugubere virtualrealitybril doet het zijn dragers aan

Waarom is dit belangrijk?
Tools die je onderdompelen in de virtuele werkelijkheid bestaan al enkele jaren, maar hebben nog geen breed publiek kunnen overtuigen. De komst van het metaversum zou daar echter verandering in kunnen brengen.In het nieuws: De VR-headset in kwestie is uitgerust met drie explosieve ladingsmodules, die op het voorhoofd van de gamer zijn gericht. Ze worden geactiveerd wanneer de speler sterft in het spel, waardoor zijn of haar brein echt wordt opgeblazen.
- Op zijn blog presenteert Palmer Luckey, oprichter van de Oculus-headset – in 2014 overgenomen door Meta – zijn nieuwe creatie; de ‘NerveGear’. Volgens hem een “ongelooflijk apparaat dat de werkelijkheid perfect nabootst met behulp van een directe neurale interface die ook in staat is de gebruiker te doden”.
- Het idee is geïnspireerd door de Japanse anime en roman Sword Art Online (SAO), waarin het bewustzijn van de personages wordt getransporteerd naar een volledig virtuele wereld via een helm met de naam… NerveGear. De personages worden gedwongen alle 100 levels van het spel te voltooien als ze het universum willen verlaten.
Kunstwerk
De details: “Het idee om je echte leven te koppelen aan je virtuele avatar heeft me altijd gefascineerd – je verhoogt meteen de inzet tot het maximale niveau en dwingt mensen om op fundamentele wijze opnieuw na te denken over hoe ze omgaan met de virtuele wereld en de spelers daarin”, zegt Palmer Luckey op zijn website.
- Geweldige graphics kunnen een virtuele ervaring realistisch maken, maar alleen de dreiging van ernstige gevolgen in het echte leven tilt het naar een hoger niveau. Dat is, althans, de redenering van de ontwikkelaar.
- De headset is nog niet helemaal af. Palmer Luckey wil ervoor zorgen dat spelers niet aan hun lot kunnen ontsnappen door bepaalde controlemechanismen in te bouwen.
- Hij wil ook voorkomen dat een storing de drie explosieve modules – en dus de speler – per ongeluk activeert. Het is uit angst voor een dergelijke mogelijkheid dat de bedenker nog steeds niet de moed heeft gehad om zijn schepping zelf te testen.
- Hij concludeert dat het vooral een kunstwerk is, “een stimulerende herinnering aan niet eerder verkende wegen in de wereld van het gamedesign”. Het apparaat zal dus – gelukkig – nooit te koop zijn.
Extreem realisme, de redding van VR?
- Palmer Luckey is blij dat zijn VR-headset – voor zover hij weet – “het eerste niet-fictieve voorbeeld is van een virtualreality-apparaat dat de gebruiker daadwerkelijk kan doden” en zegt verder dat “het niet het laatste zal zijn”.
- “Tot ziens in het metaverse” zijn zijn laatste woorden op de blog. En dit doet inderdaad vragen rijzen over de toekomst van het metaverse.
- Het idee dat wat wij in de virtuele wereld doen, gevolgen kan hebben in de echte wereld is interessant. Dat bepaalde ervaringen in het echte leven en virtueel elkaar kunnen complementeren, is dat ook. De real life dood van de virtuele ontdekkingsreiziger uitlokken, lijkt echter meer een scenario van een tweederangshorrorfilm.
(lb)