Facebook verandert van VR-strategie en verkoopt Oculus Medium

Facebook verkoopt VR-software Oculus Medium. Dat is een duidelijk teken van Zuckerbergs veranderende VR-strategie.

Met Oculus Medium liet Facebook creatievelingen zelf VR bouwen. Dat gedeelte van het bedrijf is nu echter verkocht aan Adobe. Facebook is dan ook haar bredere VR-strategie aan het herdenken.

Eigen VR

Oculus, de volledige VR-component van Facebook, blijft wel gedeeltelijk bestaan, alleen Medium wordt verkocht. De hardwarecomponent blijft wel bij Facebook. Er verdwenen echter tonnen geld in Medium, terwijl de return on investment behoorlijk laag ligt. Zelf VR maken blijft momenteel nog een nichebezigheid.

https://twitter.com/OculusMedium/status/1202996230155976704

Dat betekent niet dat Oculus Medium rechtstreeks naar het graf wordt gedragen. Medium had in een beperkte gemeenschap wel trouwe fans. Facebook verkocht het aan daarom aan Adobe, waar de integratie met andere software voor een doorstart kan zorgen. Alles is dus nog niet verloren voor Oculus Medium. Hoeveel Adobe betaalde en of de volledige staf behouden blijft, is niet duidelijk.

Beat Saber

Bij Facebook, bij Oculus zelf, is VR-software duidelijk geen deel van de kernopdracht meer. Kort gesteld mikt het sociale netwerk vooral op gamingcontent. Dat wil zeggen dat de aankoop van Beat Games, de maker van Beat Saber, volledig logisch is.

Het ziet ernaar uit dat zelf games ontwikkelen geen prioriteit meer krijgt. Facebook lijkt wel nog van plan om andere succesvolle VR-gamestudio’s over te kopen. Dat is een meer pragmatische kijk voor een afdeling van Facebook die eerder vooral langetermijnprojecties deed.

Meer