Lufthansa verwelkomt staatssteun, zolang politiek maar niet aan de stuurknuppel komt

Lufthansa heeft door de coronacrisis nood aan staatssteun, maar ‘we hebben hebben geen staatsmanagement nodig’. Dat benadrukte CEO Carsten Spohr tijdens de aandeelhoudersvergadering van het Duitse moederbedrijf boven Brussels Airlines.

Spohr klopt bij verschillende Europese landen aan voor overheidshulp voor de verschillende onderdelen van Lufthansa. Het gaat om Duitsland, Oostenrijk (Austrian Airlines), Zwitserland (Swiss) en België (Brussels Airlines).

Wel steun, geen beheer

De Duitse luchtvaartgroep kan de coronacrisis waarschijnlijk niet op eigen kracht overleven, maar het bedrijf staat weigerachtig tegenover hulp waar voorwaarden aan vasthangen. 

Tijdens zijn toespraak op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering in Frankfurt benadrukte Spohr dat er ‘intensieve onderhandelingen’ aan de gang zijn met de vier bovengenoemde landen. Zwitserland zou al ‘zekerheid gegeven’ hebben over leningen met staatsgarantie voor de Zwitserse dochters van Lufthansa Swiss en Edelwiess. 

‘We spreken niet enkel over bedragen, maar ook over onder welke voorwaarden deze hulp kan plaatsvinden’, zegt Spohr. Hij benadrukte dat hoewel Lufthansa Group overheidssteun nodig heeft, ‘wij geen overheidsbeheer nodig hebben’. 

Steun linken aan klimaatvoorwaarden

Onlangs is er een Franse staatslening van 7 miljard goedgekeurd om concurrent Air France-KLM van de ondergang te redden, maar daar hangen strikte (ecologische) voorwaarden aan vast: Air France moet heel wat interne vluchten schrappen, en moet stappen ondernemen om de uitstoot van zijn vliegtuigen aanzienlijk te doen dalen.

‘Air France moet de meest milieuvriendelijke luchtvaartmaatschappij worden, zei minister van Economie Bruno Le Maire daarover aan radio France Inter.

Over heel Europa eisen burger -en milieuorganisaties dat overheidssteun voor de luchtvaart aan klimaatvoorwaarden wordt gekoppeld. Door decennia-oude fiscale privileges kende de sector een jarenlange groei, ten koste van milieu en klimaat.

Druk van de aandeelhouders

Carsten Spohr ziet zo’n wederzijds engagement dus niet zitten: ‘We moeten de ondernemingsvrijheid en actie van Lufthansa Group vrijwaren’, klonk het tijdens zijn toespraak. 

De luchtvaartbons staat onder druk van zijn aandeelhouders. Het Duitse investeringsfonds, en aandeelhouder, Union Investment bracht voor de vergadering een verklaring naar buiten dat waarschuwde voor ‘inmenging’ ten gevolge van staatssteun. 

‘Als de politiek zich met zaken bemoeit, zien we het risico van een te grote infrastructuur die niet voldoende is aangepast aan het nieuwe normaal’, luidt het persbericht dat onder andere verscheen in Die Welt. ‘De staat is niet de beste ondernemer’, besluit het.

Lees verder: Bonden Brussels Airlines: ‘Europa schaamteloos afwezig’

Meer