Luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld grijpen terug naar de grote superjumbo Airbus A380 die ze enkele jaren geleden nochtans definitief op stal hadden gezet. Met zijn capaciteit om grote groepen passagiers te vervoeren, wordt het toestel door vele maatschappijen opnieuw ingezet om aan de grote vraag naar reizen te beantwoorden.
Momenteel zijn er wereldwijd opnieuw 106 exemplaren van de A380 in dienst. Bij het uitbreken van de coronacrisis in april twee jaar geleden waren er nog slechts vier toestellen operationeel.
Andere behoeften
Aan het begin van de coronacrisis leek het lot van de Airbus A380 bezegeld. Airbus had eerder al beslist de productie van het vliegtuig te stoppen en vele vliegtuigmaatschappijen haalden het toestel definitief uit dienst, probeerden het te verkopen of lieten het afbreken.
De A380 leek immers niet meer te beantwoorden aan de noden van de sector. Het toestel moest vooral een verbinding leggen tussen grote internationale hubs, waar de reizigers een aansluiting konden vinden naar andere bestemmingen in de regio.
De luchtvaartsector koos echter uiteindelijk voor kleinere vliegtuigen die eveneens in staat waren grote afstanden te overbruggen, maar bovendien voor rechtstreekse verbindingen met de eindbestemmingen konden worden ingezet.
Maar nu moeten vele maatschappijen hun afgeschreven dubbeldekkers uit de mottenballen halen om de toenemende vraag naar reizen te kunnen opvangen, terwijl de sector met een tekort aan nieuwere modellen wordt geconfronteerd. Het is echter niet duidelijk hoe lang die heropleving zal duren. Met zijn zware verbruik consumeert het viermotorig toestel grote hoeveelheden dure brandstoffen.
Maatschappijen zoals Singapore Airlines en Qantas Airways hebben hun A380-vloot al opnieuw van stal gehaald. ANA Holdings en Asiana Airlines hebben eenzelfde operatie aangekondigd. “Passagiers houden van het vliegtuig”, merkt Walter Cho, chief executive van Korean Air Lines, nog op.
Ook bij Lufthansa heeft een grote vraag naar vliegtuigreizen en vertragingen bij de leveringen van nieuwe Boeing 777X tot een heroverweging van de superjumbo geleid. Lufhansa heeft slechts veertien piloten die over een vergunning beschikken om met de A380 te vliegen, maar wil een aantal piloten die met de Airbus A350 vliegen, een bijkomende opleiding geven.
Capaciteitsproblemen
De A380 was ooit aangekondigd dat het cruisevliegtuig van de 21ste eeuw. Er was gewag gemaakt van een vloot van wel duizend vliegtuigen. Uiteindelijk werden slechts 242 exemplaren gebouwd. Vele vliegtuigmaatschappijen kozen immers voor kleinere toestellen met twee motoren.
In veel gevallen werd de A380-vloot daarbij volledig afgeschreven. Dit betekent dat de toestellen nu kunnen worden ingezet zonder verdere afschrijvingen in de boeken te moeten opnemen. Het hoge verbruik van dure brandstof blijft echter een last.
Tim Clark, voorzitter van luchtvaartmaatschappij Emirates, toont zich echter niet verbaasd over de terugkeer van de superjumbo. Met een vloot van 123 toestellen is Emirates de grootste klant die Airbus voor de A380 heeft gekend. Clark trachtte tevergeefs om Airbus te overtuigen om opnieuw in de superjumbo te investeren, voordat de constructeur drie jaar geleden besloot de productie van de A380 stop te zetten.
“Iedereen worstelt met capaciteitsproblemen”, beklemtoont Clark. “Ik heb vroeger al gewaarschuwd dat de maatschappijen nog spijt zouden krijgen van de verschuiving naar kleinere vliegtuigen. Dat is nu het geval en overal moet de A380 opnieuw worden ingezet.”
Ook Subhas Menon, directeur-generaal van de Association of Asia Pacific Airlines, zegt dat de A380 absoluut nodig zal zijn om aan de grote vraag naar reizen te kunnen voldoen.
(am)