Tot eind volgend decennium zullen luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten bijna drieduizend nieuwe vliegtuigen moeten aankopen. Een meerderheid van de toestellen zullen de bestaande vloot moeten uitbreiden. De rest zal nodig zijn om oudere toestellen te vervangen. Dat heeft vliegtuigbouwer Boeing gezegd.
Volgens de Amerikaanse vliegtuigbouwer zal bij de aankoop van de vliegtuigen in totaal een bedrag van ongeveer 765 miljard dollar zijn gemoeid.
Eindbestemming
“Vliegtuigmaatschappijen in het Midden-Oosten zullen hun vloot de volgende twee decennia met nog eens 2.980 commerciële toestellen uitbreiden”, zegt Randy Heisey, directeur marketing voor het Midden-Oosten en Afrika van Boeing.
“De nieuwe vliegtuigen zullen nodig zijn om aan de sterk herstellende vraag naar vliegtuigen voor het vervoer van zowel passagiers als vracht te voldoen. Het Midden-Oosten was al een belangrijke draaischijf voor de internationale luchtvaart, maar groeit bij toeristen en zakenreizigers nu ook als eindbestemming.”
Heisey verwacht dat meer dan tweederde van de nieuwe aankopen nodig zullen zijn om de groeiende trafieken op te vangen. Bij een derde van de nieuwe toestellen zou moeten worden ingezet om oudere toestellen te vervangen.
Boeing verwacht dat het passagiersvervoer met de internationale luchtvaart in de heropleving na de coronacrisis een jaarlijkse groei met 4 procent zal laten optekenen. Het Midden-Oosten zou echter een sneller herstel laten optekenen dan andere regio’s in de wereld.
Daarbij wordt opgemerkt dat de regeringen in het Midden-Oosten snel op de uitbraak van de pandemie hebben gereageerd, waardoor het ook mogelijk zou zijn geworden om de luchtvaartoperaties sneller herop te starten.
Hoge activiteitsgraad
Tijdens de eerste helft van dit jaar ontving Dubai International Airport, een van de drukste luchthavens in de wereld, 27,9 miljoen passagiers. Dat betekende een stijging met 161,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
De trafieken zitten nu op 67,5 procent van de niveaus die voor de uitbraak van de pandemie konden worden gemeld. Er werden bijna 155.000 vliegbewegingen geteld. Dat was 55,9 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Hier kon een terugkeer worden gemeld tot 87 procent van de niveaus die voor de uitbraak van de pandemie werden geregistreerd.
Boeing benadrukte dat momenteel 93 procent van de totale vliegtuigvloot van het Midden-Oosten actief is. Dat is één procentpunt meer dan het wereldwijde gemiddelde. “De regio zal een veelzijdige vloot nodig blijven hebben om aan de brede waaier van bedrijfsmodellen van de luchtvaartmaatschappijen en vervoerders te kunnen beantwoorden”, beklemtoonde Helsey nog.
Als een van de eerste regio’s die na de pandemie zijn grenzen opnieuw opende, profiteert het Midden-Oosten van een opgespaarde vraag naar reizen. “Grote vlieigtuigmaatschappijen koesteren agressieve plannen om de geleden verliezen goed te maken en bereiden zich op een drukke periode in de luchtvaart voor”, voeren de analisten aan.
“Bovendien wil ook Saoedi-Arabië zich als een wereldwijde draaischijf voor zakelijke reizen en toerisme manifesteren. Het land onthulde eerder al plannen voor de creatie van een eigen luchtvaartmaatschappij die de concurrentie met Emirates uit Dubai en Qatar Airways zou moeten opnemen.”
Boeing verwacht dat het Midden-Oosten de volgende twintig jaar 1.580 narrowbody-vliegtuigen zal bestellen. Maar er worden ook 1.290 orders voor widebody-toestellen in het vooruitzicht gesteld.