Luchthaven van de toekomst staat in Singapore en hij heeft geen mensen meer nodig

Changi Airport heeft een compleet nieuwe terminal gebouwd, uitgerust met een brede waaier van toepassingen en innovaties om de verwerking van passagiers op de luchthaven in de toekomst grotendeels te automatiseren. Dat zegt Kyunghee Park, Aziatische luchtvaartcorrespondent bij het persbureau Bloomberg.

De terminal moet Changi Airport, die door Skytrax al voor het zesde jaar op rij tot beste luchthaven van de wereld is verkozen, toelaten uit te zoeken op welke manier reizigers met een minimale inzet van personeel  efficiënt kunnen worden opgevangen. Een reële versie van de volautomatische terminal zou tegen eind volgend decennium vijftig miljoen passagiers per jaar moeten kunnen verwerken.


© EPA

Douane

“Met automatische vervoermiddelen zouden de reizigers en hun bagage van en naar het vliegtuig kunnen worden gevoerd,” omschrijft Kyunghee Park de nieuwe terminal. “Ook bij het landen en het opstijgen zou de verkeerstoren grotendeels door technologie worden vervangen.”

“Ook de rest van de activiteit, tot een zelfrijdende taxi die de passagiers brengt en haalt, wordt geautomatiseerd. Alleen bij de douane-controle zullen de reizigers nog met een menselijke beambte worden geconfronteerd.”

Met diensten zoals onderhoud en cargo inbegrepen stellen Changi Airport en zijn partners op dit ogenblik ongeveer 21.000 personen tewerk. De activiteiten vertegenwoordigen 3 procent van het bruto binnenlands product.

“Luchthavens worden steeds groter en moeten almaar grotere volumes passagiers verwerken,” zegt Jeffrey Lowe, directeur bij Asian Sky Group in Hongkong. “Rekening houdend met de behoefte om aan de reizigers een snelle en efficiënte dienstverlening aan te bieden, is automatisering de enige manier om die doelstellingen op een grote schaal te kunnen realiseren.”

“Singapore heeft vele redenen om op een automatisering van de luchtvaart aan te sturen. De Aziatische stadstaat beschikt slechts over een beperkte binnenlandse arbeidspopulatie, die bovendien een duidelijke veroudering kent en steeds minder bereid is tot manueel werk zoals het behandelen van bagage of het verpakken van voeding.”

Personeelskosten

Er wordt aan toegevoegd dat Changi ook moet blijven evolueren om weerstand te kunnen bieden aan de concurrentie van zijn buren, die hun eigen luchthavens upgraden en uitbreiden. “In Azië zullen tot het midden van de jaren dertig meer dan één miljard mensen voor de eerste keer een vliegreis ondernemen,” zegt Alex Hungate, chief executive van cateraar Sats. “Door de automatisering zal het mogelijk worden om grotere volumes te verwerken zonder bijkomend personeel te moeten inschakelen.”

Sats merkt op dat de productiviteit per personeelslid de voorbije vier jaar met 11 procent is gestegen. Voor de eerste keer in een decennium tijd kenden de personeelskosten vorig jaar een daling. Dat was te danken aan een toename in de automatisering van de keukens aan boord van de vliegtuigen. Sats moet in Singapore bijna honderdduizend maaltijden per dag bereiden. In de bredere regio ligt dat volume nog ruim vier keer hoger.

Ook andere luchthavens proberen autonome activiteiten te introduceren, waaronder zelfrijdende bussen voor het personeel of voertuigen voor het transport van de bagage.”

Heng Swee Keat, Singaporees minister van financiën noemde de opening van een vijfde terminal cruciaal voor Changi Airport.

Meer