Luchthaven Berlin Brandenburg laat passagiers virtueel inchecken

Luchthaven Berlin Brandenburg laat passagiers virtueel inchecken
De technologie moet de wachtrijen op de luchthaven gevoelig inkorten. – Foto: John MacDougall/AFP via Getty Images

Luchthaven Berlin Brandenburg biedt passagiers aan om bij hun vliegtuigreis gebruik te maken van een optie om virtueel in te checken. Het initiatief moet de wachtrijen op de luchthaven gevoelig inkorten. Berlin Brandenburg Airport is de eerste luchthaven in Europa die van de technologie, ontwikkeld door Copenhagen Optimisation en Clear, gebruik maakt. In Noord-Amerika doen al zeven grote luchthavens op de toepassing beroep.

Maar ook met het nieuwe systeem raadt Berlin Brandenburg reizigers aan minstens 2,5 uur voor het vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn.

BER Runway

Berlin Brandenburg Airport kiest voor een innovatieve aanpak om de problemen met wachtrijen op luchthavens in heel Europa op te lossen door een nieuw programma op te zetten dat reizigers toelaat virtueel in te checken. Het programma BER Runway stelt reizigers in staat dat proces vooruit te plannen, waardoor ze tijdens een aangewezen tijdslot door de beveiliging kunnen passeren en de wachttijden worden ingekort.

“BER Runway biedt onze passagiers een aantrekkelijke en gratis service aan”, benadrukt Thomas Hoff Andersson, operationeel directeur van de luchthaven. “Het stelt hen in staat hun verblijf op de luchthaven met een grotere voorspelbaarheid te plannen en de reis minder stressvol te maken.”

“Daarnaast is BER Runway ook een belangrijke stap op de weg naar verdere digitalisering van de operaties op de luchthaven. Op die manier kan de luchthaven in de toekomst in het belang van de passagiers alle processen verder optimaliseren.”

Reserveringen voor BER Runway openen 72 uur voor het vertrek van de vlucht. Daarbij kunnen passagiers een slot selecteren dat bij hun behoeften past. Nadat ze een slot hebben bevestigd en de relevante gegevens hebben ingevoerd, ontvangen de passagiers een bevestigingsmail en QR-code, waarmee ze zich op de luchthaven kunnen aanmelden. Gebruikers van BER Runway krijgen op de luchthaven voor het inchecken een gereserveerde zone op Terminal One.

Berlin Brandenburg is de eerste Europese luchthaven die virtuele wachtrijen voor beveiliging aanbiedt. Het programma is echter al langer operationeel in Noord-Amerika. Daar is virtueel inchecken al mogelijk op zeven luchthavens in de Verenigde Staten en Canada. De toepassing geniet er een snelle groei.

“De passagier de controle geven over zijn reis is de toekomst van het luchtvervoer”, zegt Kasper Hounsgaard, topman van Copenhagen Optimization. “Onze oplossing is een mijlpaal in de gepersonaliseerde luchthavenervaring.”

“Meer ontspannen en tevreden passagiers betekenen een meerwaarde voor het commerciële deel van het bedrijfsleven. Bovendien verloopt de opvang van de passagiers veel soepeler wanneer een deel van de passagiers buiten de piekperiodes kunnen worden ontvangen. Het programma kan naadloos in elk luchthavensysteem worden geïntegreerd en betekent dus voor elke luchthaven een haalbare oplossing.”

Veranderende omgeving

Tot de uitbraak van de coronacrisis hadden de wereldwijde passagiersaantellen op twee decennia een verdubbeling gekend. Het virtueel inchecken is de nieuwste manier geworden waarop luchthavens de passagierservaring willen ontwikkelen en stroomlijnen en gelijke tred willen houden met de vraag.

In de voorbije jaren zijn luchthavens en luchtvaartmaatschappijen begonnen met het testen en implementeren van geavanceerde technologie, met oplossingen zoals biometrische corridors om de paspoortcontrole te omzeilen of autonome robots die aan passagiers hulp moeten bieden.

Naarmate de luchtvaartindustrie zich van de pandemie herstelt, hebben vertragingen en annuleringen alleen maar duidelijk gemaakt dat de luchthavens zich aan een veranderende omgeving moeten aanpassen.

Experts suggereren daarbij dat automatisering mogelijk de enige oplossing vormt. “Wanneer dit soort problemen zich manifesteren, wordt het belang van automatisering echt duidelijk”, benadrukt Sherry Stein, strateeg bij Sita, aanbieder van luchtvaart-communicatie.

“De capaciteit van de luchthaveninfrastructuur is beperkt. Er is geen oneindige oppervlakte beschikbaar. Om de gebruikte middelen te maximaliseren, blijkt automatisering en technologie de aangewezen optie.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

04:00