Lotus streeft naar jaarproductie van 100.000 wagens; vorig jaar werden 1.500 exemplaren verkocht

De Engelse autoconstructeur Lotus bekijkt de mogelijkheden om over twee jaar een beursnotering te kunnen verwerven. Dat hebben woordvoerders van Lotus bevestigd. Die operatie moet het Chinese concern Geely, het moederbedrijf van Lotus, de nodige financiële middelen bezorgen om de ambitieuze groeiplannen voor het dochtermerk te kunnen realiseren.

Vorig jaar splitste Lotus zijn activiteiten op in twee divisies. Norfolk, een regio aan de oostkust van Engeland, werd de thuisbasis van een onderneming die zich op de productie van sportwagens toespitst. In de Chinese stad Wuhan wil Lotus zich daarentegen concentreren op de productie van elektrische suv-modellen.

Extra kapitaal

De Lotus Group heeft inmiddels met een aantal partijen verkennende gesprekken opgestart om nieuw kapitaal te kunnen aantrekken. Dat geld zal worden gebruikt om de ambitieuze groeidoelstellingen van het bedrijf te ondersteunen.

Vorig jaar produceerde Lotus in zijn fabriek in Hethel 1.500 sportwagens. “Over zes jaar moet echter een wereldwijde verkoop van 100.000 wagens worden gerealiseerd”, erkende Matt Windle, directeur van de divisie sportwagens bij Lotus.

Geely is niet onbekend met beursintroducties. Vorig jaar bracht het Chinese concern ook zijn Zweedse dochter Volvo Cars al naar de beurs. Polestar, een spinoff van Volvo die zich op de productie van elektrische wagens toespitst, heeft op zijn beurt aangekondigd tijdens de eerste helft van dit jaar een beursnotering te willen krijgen.

Lotus wil met de productieverhoging onder meer de aantrekkingskracht op het Chinese publiek verhogen. Een eerste suv-model, dat door ingenieurs in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland werd ontwikkeld, zal later dit jaar of begin volgend jaar in Wuhan in productie gaan. Daarna zullen in China nog een aantal andere modellen worden geproduceerd. De Chinese fabriek heeft een capaciteit van 150.000 voertuigen per jaar.

Elektrische supercar

Geely verwierf vijf jaar geleden een belang van 51 procent in Lotus. Sindsdien heeft de Chinese groep meer dan 3 miljard pond in de Britse autobouwer geïnvesteerd. Die ondersteuning zorgde ervoor dat Lotus zijn traditionele portfolio kan stopzetten en een aantal nieuwe modellen kon ontwikkelen.

Lotus produceert momenteel met de Emira zijn laatste sportwagen met een verbrandingsmotor. Daarnaast is ook de bouw van de elektrische supercar Evija van start gegaan.

Lotus ontwikkelde tevens een platform voor de drie elektrische modellen die in China zullen worden gebouwd en is eveneens verantwoordelijk voor een speciaal systeem voor de bouw van elektrische sportwagens, dat naar verwachting halverwege dit decennium de basis voor een nieuwe elektrische supercar zou moeten vormen. 

“Ook het sportwagenmerk Alpine van Renault zal voor de productie op het systeem van Lotus een beroep doen”, merkt de Financial Times op. “Deze modellen zullen naar verwachting in het Verenigd Koninkrijk worden vervaardigd.”

Lotus verwacht dat de productie van sportwagens over zes jaar nog 10 procent van de totale verkoop zal vertegenwoordigen. De Chinese activiteiten zouden op dat ogenblik 90 procent van de totale productie van het merk voor hun rekening hebben genomen.

(ns)

Meer